Låt elden brinna!

Varför slocknar lågan? Det vi tidigare brann för, det vi gladdes åt, det som gav energi, har plötsligt blivit tråkigt och energislukande. Hur kunde det bli så? Kan det vara så att när vi själva får välja att göra något så gläds vi åt uppgiften, men om någon annan ber oss att göra samma uppgift, då försvinner glädjen och motivationen.

T.ex. Du bestämmer dig för att klippa gräset när du kommer hem efter jobbet, ser till och med fram emot att klippa gräset. Väl hemma så möter du din man/hustru som säger: – Jag såg att gräset är långt, kan du klippa gräset? Plötsligt försvinner lusten att klippa gräset. Visst är det konstigt, att det ofta är så att det som känns tvunget per automatik blir tråkigt. Motivationen försvinner när uppgiften blir en punkt på min måste-lista.

Tror detta även gäller engagemang i församlingen. Jag är tacksam för alla de som är motiverade, engagerade och brinnande i församlingen. De är passionerade och känner glädje i sina olika uppgifter. Allt från styrelse, barnråd, musiker, servicegrupper, bön, omsorg och många, många andra uppdrag.
Men jag möter också de som verkar ha fått pyspunka på motivationen. De har någonstans på vägen tappat glädjen och passionen i att finnas i en församling, där alla tjänar tillsammans. Där engagemanget i församlingen flyttat från passion och istället blivit en punkt på deras måste-lista.

Komikern Bob Nelson sa: ”Du får de bästa ansträngningarna från andra inte genom att tända en eld under dem, utan genom att bygga en eld inom dem.”

Jag tror att han har rätt. Därför att alla måsten, elden under oss, gör oss inte mer motiverade eller mer passionerade, utan snarare brända, omotiverade och oengagerade. Det gör att vi kommer allt längre från vår källan till vår passion och vår glädje. Elden behöver finns inom oss. Källan är Jesus Kristus och elden är den helige Ande.

”Nyckeln till stor framgång är passion för det man gör”, säger ­ledarskapsforskaren Ingrid Tollgerdt-Andersson.

Även detta gäller för församlingen. Nyckeln till en levande och växande församling, är medlemmar som har en passion för Jesus, passion för Gud, brinnande för församlingen.

Paulus säger i Romarbrevet 12:9-11 Er kärlek skall vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet och broderlig kärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning. Slappna inte i er iver, håll er brinnande i anden. Tjäna Herren.

Anden möjliggör en levande kristen tro. I möten med Jesus Kristus, tänds en eld i oss. En eld som gör att du inte behöver kämpa i egen kraft. Guds Ande verkar i dig och genom dig. En Ande som ger kraft, som hjälpar, som stöder och vägleder.

Min längtan och bön är att många fler skulle få bli brinnande i Anden. Att vi blir fler som är motiverade, engagerade och brinnande i församlingen. Att vi blir fler som är passionerade och känner glädje i våra olika uppgifter och uppdrag. Låt elden brinna!

/Göran Olsson, Pastor & tf föreståndare