Att lyssna till tystnade

Tagged With: ,

Jag hade under förra veckan förmånen att få tillbringa några dagar i Karlskronas vackra skärgård. Målet med dessa dagar var att lyssna till tystnaden. Stänga av mobilen, inte läsa några tidningar, inte se på TV, inte lyssna på radio, inte kolla mailen eller facebook. Lite bortkopplad från omvärlden men ändå uppkopplad mot en större kraftkälla.

Att utan yttre störningsmoment få lyssna till tystnaden är något så underbart och fantastiskt. För mig personligen är sådana dagar nästan livsnödvändiga. De ger tid att reflektera över sådant som hänt och fundera över framtiden. Men det är egentligen inte det primära, utan det är att kunna få leva i nuet. Att kunna sitta ner och njuta av solnedgången utan att känna någon tidpress, att slippa störas av att mobilen ringer eller annat som pockar på.

Vid en av dessa stunder hade jag sökt skydd från kvällsbrisen bakom en stenmur några meter från havet. Satt och tittade ut över havet och de sjöfåglar som simmade där eller flög förbi. Plötsligt ser jag en bit bort en väldigt lite fågel, ser ut som en liten brun boll. Snabbt hoppar den omkring vid stenmuren, hoppar in och gömmer sig men är lika snabbt framme igen. Det är vår näst minsta fågel, Gärdsmygen. (9-10,5 cm.) Under nästan en timme sitter jag och betraktar denna lilla fågel som hoppar hit och dit i sin jakt på föda. Den kommer närmare och närmare, för att tillslut hoppa in bland stenarna bara en liten bit från min högra axel. När jag får uppleva sådana ögonblick, det är då mitt inre fylls av förundran och kärlek till min Herre och Gud, då fylls mitt inre av ‚Äùbränsle‚Äù som gör det möjligt att möta kommande utmaningar.

Gärdsmyg

Så mitt tips om du känner dig lite sliten och kraftlös, försök att söka nuet och lyssna till tystnaden.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se