Efter ett två dagar av möten, strategisamtal om mission och nätverkande för pastorer i Stockholm, har jag landat i Karlskrona igen. Det är höst och fuktigt i luften, som att vara mitt i ett regnmoln. Jag saknar sommaren och värmen.

Idag, begravning i Augerums gravkapell. Ett helt människoliv ska summeras. Jag känner alltid stor respekt för uppgiften att ge andlig vägledning och tröst. Fast jag stått där så många gånger blir det aldrig rutin. Måste alltid samla ihop mig, tänka till och be för att komma nära.

Idag, en mycket gammal kvinna som levde sina sista år ganska avskilt på ett av stans äldreboenden. Av förklarliga skäl blir vi därför ganska få på begravningen. Livskamraten och vännerna är redan avlidna. Kvar finns bara kusiner, något syskon och några vänner i försmalingen. Men vi kommer ändå gå långsamt, känna in, tänka efter, be och tacka. Det är inte bara vår plikt, det är också något stort.

‚ÄùDet som blir sått förgängligt, svagt och i ringhet kommer att uppstå i oförgängligt, kraftfullt och i härlighet.‚Äù De Paulinska orden ger hopp och vägledning. Människolivet är ett frö, som när det slutligen ger upp sitt liv i tron på Jesus, gör det för att likt alla andra frön, stå upp till ett rikare och större liv. Det är tron jag vilar i.

Gud välsigne dig

Ps Vi hjälper gärna till med beravningar och minnestunder. Man behöver inte vara medlem för att be om hjälp. Behöver du råd och stöd? Dra dig inte för att höra av dig. Ds