Därför välkomnar jag Israel

En söndag i juni möter svenska handbollslandslaget möta Israel I Karlskrona. Matchen är omdiskuterad inte så mycket av idrottsliga skäl utan mer av politiska skäl. På ena sidan grupper som menar att matchen ska stoppas, Israel ses som ett hot mot fred och frihet i Mellanöstern och på andra sidan en grupp som dels menar att idrott och politik måste hållas isär och dels att Israels rätt att existera måste respekteras.

Så här tänker jag.

Jag gillar idrott. Jag har personliga erfarenheter av idrottens betydelse. Det var där jag fick lära mig att kämpa, träningens betydelse, att vara uthållig och att ge mitt allra bästa. Det var också idrotten som hjälpte mig att ta ett nederlag och resa mig igen. Idrott är i grunden en lek som är värd att respekteras och ta vara på. Därför ser jag fram emot matchen på söndag.

Jag gillar demokrati och frihet. Att i en tid när den demokratiska frihetskampen bryter fram i land efter land Mellanöstern, Nordafrika och på den Arabiska halvön försöka stoppa en handbollsmatch mellan två demokratiska stater som allt sedan 1948 har respekterat varandras statsskick framstår som mycket märkligt. Gillar man demokrati och frihet har man anledning att respektera Israel. Det är en demokratisk stat där mutbara ledare riskerar makten, där vanliga människor kan vinna förtroende och respekt och på sikt politiskt inflytande precis som vilken Juholt eller Reinfeldt som helst i Sverige.

Jag kan naturligtvis inte försvara alla delar av Israelisk politik lika lite som jag kan försvara och gilla alla delar av Svensk politik. Det har begåtts misstag och tyvärr också övergrepp av alla parter i konflikten mellan Israeler och palestinier, inte bara av den ena eller andra sidan.

Jag väljer dock att tro på försoningens väg där brister, misstag och övergrepp inte sopas under mattan utan lyfts fram, men inte för rätten att ge igen utan för viljan att försonas.

Slutligen välkomnar jag Israel av historiska skäl. Att i en stad där antisemitismens snåla vindar emellanåt blåser vill jag bygga vindskydd och hissa segel. Vindskydd i form av ett varmt välkomnande av båda lagen och segel i form av en ovanlig hejaklack som hyllar idrotten, demokratin och friheten mer än våld och demonisering av motståndaren.

Pastor och föreståndare