Den stora upptäckten!

Snigeln har INTE ett hus på ryggen!!
Detta lärde jag mig i veckan, alltså att snigeln inte har ett hus på ryggen. Jag som i alla år har trott att sniglar har ett litet hus på ryggen. Inte så att all min biologikunskap raserades men ändå, att upptäcka det jag i hela mitt liv trott var sniglar inte är sniglar.

snäckorNu kanske du tror jag skämtar men så är faktiskt inte fallet. Snigeln har inte ett hus på ryggen, men det har Snäckan. De djur som jag hittills i alla år kallat Snigel heter egentligen Snäcka och har ett spiralvridet skal på ryggen. Vinbergssnäckan är den största arten i Sverige. En gång införd till Sverige som munkars fasteföda. Numera har den blivit en uppskattad gäst i mångas trädgårdar. Till skillnad från den Spanska skogssnigeln, alias ”mördarsnigeln” som inte alls är omtyckt.

Anledningen till denna upptäckt var att jag i veckan tog en tur till ”Gömda Parken” i Karlskrona. (Ligger vid Konstapelgatans södra ände) Tänkte fotografera några ”sniglar” som jag visste brukar komma fram där när det har regnat. De kryper gärna på den gamla Slutningsmuren som är en del av parken. Säkerligen såg det lite komiskt/konstigt ut när jag stod där med min kamera bara några centimeter från muren. Men jag bryr mig inte så mycket om det, bara jag får de bilder jag tänkt. Några bilder ser du till höger.

Hemma laddade jag över bilderna till dator och blev lite nyfiken på vilka ”sniglar” jag lyckats fotografera. Det är då jag gör den stora upptäckten. Snigeln har INTE ett hus på ryggen! Det kändes lite konstigt, att det jag trodde med stor övertygelse var sniglar inte sniglar utan Snäckor. Så nu har jag lärt mig något nytt, så även kanske du.

Fortfarande finns det mycket att upptäcka och lära i livet. Kanske finns det saker i allas våra liv som vi trodde att vi visste men som om inte alls är så som vi tro. Inte bara när det gäller sniglar och snäckor. Utan när det gäller annat också.

Att lära sig saker handlar om att plötsligt förstå något man alltid förstått, men på ett nytt sätt.
Doris Lessing

Göran Olsson/Pastor