Dop en torsdagskväll

Det var en ganska vanlig torsdagskväll fast ändå inte. På estraden 20-30 ungdomar från hela världen tillsammans med några infödda Karlskroniter. Två av ungdomarna, studenter från Indien, hade beslutat sig för att gå hela vägen i sin tro på Jesus. Därför står de tillsammans med pastor Taiwo från Redeemed Church i vita kläder. De ska döpas till Kristus.

Dopet involverar hela människan i hennes överlåtelse till Jesus. Man kan tänka, tro. Man kan be i tro. Man kan tala tro. Men när man döps tar man ett steg till. Då gör man tro. Dopet är inte bara enen tanke, ett ord utan en handling som berör allt också kroppen involveras. Och det kroppen involveras i det sätter spår. Det är också en av anledningarna till sättet att visa sin överlåtelse är just att låta döpa sig i vatten.

Pastor Taiwo berättar kort om grabbarnas väg till tro. Citerar något om Jesus och hans dop sedan börjar vi sjunga. ‚ÄùLord I lift Your name upp high, Lord I come to give You praises‚Äù. Så omsluts de båda av det varma vattnet i Pingstkyrkan. Ner och upp igen med lyfta händer. Det är som en begravning med uppståndelse från de döda i samma ögonblick. Det är vackert. Det är rent. Det är kraftfullt.

Nar dopet är över och vattnet runnit faller de ombytta ner på knä. Vi ber och gläds över två nya medlemmar i Guds stora församling.

Yes. I love this work

Blessings