Ögonblick av glädje

Skapat: av Göran Olsson
Tagged With: , ,

”Plötsligt händer det” Så lyder en slogan för Trisslotter. Visst drömmer de allra flesta av oss om drömvinsten, annars skulle vi inte köpa en Trisslott då och då eller spela på lotto. Men för de allra flesta av oss händer det inte plötsligt, vi blir utan drömvinsten.

Till dig som ännu inte vunnit drömvinsten vill jag påminna om att det finns tillfällen, ögonblick som inte kan mätas i pengar. Själv har jag börjat spara på sådana ögonblick och samlingen ökar hela tiden. Skrev om det i min förra blogg också men kände att jag ville dela med mig av två skilda ögonblick av glädje som jag fått uppleva sedan dess.

1. Hade glädje och förmånen att vara på läger tillsammans med 28 underbara barn under vecka 33. Under veckan undervisade & samtalade vi om Jesus som kompis. På fredagskvällen hade vi den sista kvällssamlingen och i slutet inbjöds de som ville ta ett personligt beslut att vara kompis med Jesus. (Vi vuxna säger, bli frälst)
    12 st killar och tjejer tog ett personligt beslut, vi samtalade och bad tillsammans. Glädjen jag såg i deras ögon efteråt är obeskrivlig. Ett ögonblick av glädje!!
  2. Helgen som gick tillbringade jag och min fru Stina i Karlskronas vackra skärgård. Hon läste bok och jag strosade runt med min kamera. Plötsligt såg jag ett mörkt djur hoppa in i en stenmur. Blev lite nyfiken vad det var för något, så jag smög bort till muren, satte mig uppe på muren ca 10 meter från där jag såg djuret försvinna in. Väntade… och plötsligt ser jag ett litet huvud sticka upp en bit bort. Det visar sig var en mink, en ganska nyfiken mink dessutom. För den kom närmare och närmare… och när den var bara ett par meter ifrån mig så stannade den upp, tittade på mig en stund och försvann sedan in i stenmuren. För mig som aldrig sett en vild mink på nära håll, var det ett ögonblick av glädje!!

Jag kommer troligen aldrig bli rik genom någon trisslott, men jag blir hela tiden rikare på ögonblick av glädje, en rikedom mer värd än pengar.
Dessa ögonblick av glädje finns hela tiden runt omkring oss alla. Problemet är oftast att vi i vår stressade tillvaro missar dem. För varje ögonblick av glädje, kräver att du och jag stannar upp och är närvarande i nuet.
Stanna upp, se dig omkring, du är rikare än vad du anar.

Göran Olsson
Pastor