Ett tidigt möte med Gud

Skapat: av Göran Olsson
Tagged With: , , , ,

I dagarna samtalar jag med några unga killar som snart skall döpas. Vi samtalar om dopets innebörd och läser bibeltexter. Det som berör mig mest är deras egna berättelser om när de tog det personliga beslutet att tro på Jesus och berättelserna om deras möten med Gud. Det är som om Guds härlighet strålade genom deras ögon och genom deras berättelser. Nu på söndag den 30 september har du möjlighet att möta dem, då de ska döpas i gudstjänsten.

Själv tänker jag tillbaka på mina egna möten med Gud i unga år. Det som jag minns allra tydligast är nog de stora tältmötena som var mitt emot fängelset i Kumla i början på 70-talet. John Hedlund hade Korstågsmöten. Som liten grabb sprang jag omkring utanför tältet men också en hel del inne i tältet under mötena. Min minnesbild är att det var ett gigantiskt tält och massor med folk. Minns också alla underbara körer som sjöngs. Särskilt en, har etsat sig fast i minnet: En bibeltext från Ps. 110:3 musik av Ylva Eggehorn

Villigt kommer ditt folk när du samlar din här, liksom daggen kommer ur morgonrodnaden, klädd i helig skrud för att prisa Gud. Villigt kommer ditt folk när du samlar din här.

För mig är det ett starkt möte med Gud, genom sången, genom tältmötena och genom alla människor som var samlade där. Gång på gång genom mitt nu 47:åriga liv har jag återkommit till det tillfället och den kören. Och varje gång ger minnet mig en energidos, som är bättre än alla vitaminpiller och grönsaksdrinkar. Ett tidigt möte med Gud i unga år.

Jag är tacksam för att mina föräldrar tog med mig till kyrkan, till åtskilliga tältmöten och till Torpkonferensen när jag var liten. De gjorde det möjligt för mig att få möta Gud i unga år.

När jag nu sitter och lyssnar till de unga killarnas berättelse inför dopet, är jag tacksam för att det fortfarande finns föräldrar som tar med sig sina barn till kyrkan, tältmöten, läger och konferenser. Där deras barn kan få göra egna personliga Gudsupplevelser i unga år. För dessa Gudsmöten kommer de att bära med sig resten av sina liv.

Göran Olsson
Pastor