Från A till Ö 2011

Skapat: av Göran Olsson

Inspirerad av tidningen Dagen, tänkte jag lista mitt år 2011 från A till Ö. Håll till goda, här kommer allt från stort till smått, i urval från Ankaret till ÖSK.

A – Ankaret. Församlingens café Ankaret har under året utvecklats till en mötesplats med en spännande framtid.

B – Barnfria. För första gången på 24 år bor inga barn hemma längre. Alexander & Angelique har nu skaffat egna hem.

C – Citatet. ”Om en man kan visa så mycket hat, tänk hur mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans” Stine Renate Håheim, Utøya.

D – Designkonsulatet. En god samarbetspartner omkring utvecklandet av vår nya hemsida.

E – Emmy och Ella. Under Sailet hade vi glädje att få lyssna till Emmy & Ella.

F – Flytt. Vi flyttade från Amiralitetsgatan till Prinsgatan.

G – Göran. Under året har jag mött flera som något besvikna insett att det inte är jag som är Göran Olsson.

H – Hundra dagar med Jesus. Församlingen började året med att läsa boken ”100 dagar med Jesus”. Det blev en succé med 100 bloggar, levande gudstjänster och djupa samtal. Hundra dagar då många kom närmare Jesus.

I – Ideellt arbete. TACK alla underbara ideellt arbetande människor i vår församling. Er insats är värd mer än guld.

J – Jens Stoltenberg. Jag kan inget annat än att förundras över hur Stoltenberg hanterade terrordåden i Norge den 22 juli. Han lyckades att förändra själva definitionen av politiskt mod.

K – Karlskrona! Jag älskar denna stad, mitt i Sveriges vackraste skärgård. Fylld av underbara kärleksfulla människor.

L – Liv. Vår sons 24:e födelsedag blev inte som han tänkt sig, då hockeymålvakten Stefan Liv omkom i en flygolycka i den ryska staden Jaroslav.

M – Midsommar. För första gången på många år blev det inget besök på Torpkonferensen. Men firade ändå midsommar tillsammans med goda vänner.

N – Nobelpriset. Som svensk känner man lite stolthet att Nobelpriset i litteratur i år gick till poeten Tomas Tranströmer.

O – OpenArt. Örebro OpenART var en utomhusutställning som fick Örebro att verkligen leva upp till epitetet ”Sveriges KONST:igaste stad”.

P – Pastorsakademin. En förmån att få kompetensutvecklas tillsammans med pastorskollegor.

Q – Vår dotter stavar sitt namn med q, Angelique. Suck, 40 mil är en lång sträcka.

R – Radio. Blev inbjuden av Radio Blekinge P4 i samband med nätattacken mot församlingens hemsida.

S – Soluppgång. Fick möjligheten uppleva magnifik soluppgång både under våren och under hösten på Utlängan. Det är en svårslagen naturupplevelse.

T – Trysil. Under sportlovslägret i Trysil skedde något som inte skett på många, många år. Med hjälp av ett tejpat knä och en hel del träning kunde jag åka slalom. Det var verkligen riktigt skoj.

U – Utøya. På eftermiddagen den 22 juli detonerade en bilbomb på Grubbegatan i Oslo och cirka två timmar senare började skottlossning mot ungdomar och vuxna på Utøya. Ett terrordåd som skakade om oss alla.

V – Vigsel. Hade glädje att få vara vigselförrättare när Sonny & Emma gifte sig.

W – Wordfeud. Alfapet för iPhone och Android, drog in över vårt land. Personligen tycker jag bättre om brädspel där man sitter tillsammans runt ett bort.

X – X-tra blåsigt har det varit denna höst tycker jag.

Y – Ytterön & Hästholmen. Några av de platser jag upptäckte under året i vårt vackra Blekinge.

Z – Zlatan. Måste erkänna att jag sett en hel del matcher på TV med Sveriges just nu bästa fotbollsspelare, Zlatan Ibrahimović.

Å – Å…… Vissa familjer saknar man mer än andra.

Ä – Äntligen. Efter många turer under lång tid fick äntligen församlingens LP-verksamhet inviga sina nya lokaler på Tennvägen. Invigningsdagen blev en riktig folkfest.

Ö – ÖSK – Stolthet Hjärta Passion. Säsongen 2011 blev ingen succé direkt, med en sann supporter lämnar inte sitt lag.

Göran Olsson
Pastor