Fredagspizza

Skapat: av Göran Olsson

I kväll åt jag och min fru vår fredagspizza som vanligt. Ända sedan vi gifte oss för snart 28 år sedan har vi i princip varje fredag gjort vår egen pizza. Minns inte riktigt hur vår första pizza såg ut, men under åren har fredagspizza blivit ett begrepp i vår familj. Smakerna har varierat något, men i det stora hela är det ändå samma fredagspizza.¬†Den som vi har ätit de senaste årens fredagar innehåller, färsk svamp & skinka som vi först bryner, lägger det på pizzadegen som vi brett ut ketchup på, sedan ost. 10-11 min i ugnen och sedan är den klar att serveras.

När jag ikväll stod och gjorde vår fredagspizza slog det mig, att just fredagspizzan kanske är den mest fasta punkten under vårt äktenskap. Vi har bott på 9 adresser (lägenheter, kapell, villa och bostadsrätt) på 5 olika orter, fått två barn som vuxit upp och flyttat hemifrån, haft ett antal olika bilar, bytt tv, mobiltelefon, stereo och möbler ett antal gånger. En stor mängd olika maträtter har passerat vårt kök genom åren, men ingen har gjort så stort intryck eller stannat kvar så länge som vår fredagspizza.

Det är nästan som om fredagspizzan blivit som en kär gammal vän. En vän som kan berätta många dråpliga historier som vi upplevt tillsammans. En vän som fått möta många av våra vänner genom åren, ungdomar, ensamstående, grannar, familjer, par, föräldrar m.fl. En vän som fått lyssna till många samtal, samtal om allt och ingenting, samtal om sorg, smärta, kärlek, misslyckanden och om livet olika skiften.

Vi har fått frågan: – Hur kan ni äta samma pizza varje fredag år ut och år in?
Ikväll kanske jag fann ett möjligt svar på den fråga. Vår fredagspizza är något av en familjetradition, en kär vän, en fast punkt som vi vill hålla fast vid. Vi har fått uppleva många förändringar under våra år som gifta, mycket har förändrats under vårt äktenskap. Då tror jag att det är skönt att ha någonting som inte förändras. Det kanske låter banalt och naivt, men jag är oerhört tacksam för allt jag fått uppleva tillsammans med vår fredagspizza och jag hoppas att vi kommer att få uppleva mycket tillsammans under de år som ligger framför.

Göran Olsson
Pastor