Genom död till liv

Tagged With: ,

Laddar för predikan just nu. Höstens tema; ‚ÄùAtt följa Jesus‚Äù har kommit fram till en av de svåra passagerna. Det handlar om att dö och uppstå med Jesus. Jag tänker; dö det vill vi ju inte. Vi vill ju leva.

Nu kan du vara lugn. Det handlar inte om någon religiös dödslängtan bort från allt svårt och jobbigt. Det handlar faktiskt om en av de mest kärnfulla kristna metaforerna där berättelsen om Jesus väg från kampen i Getsemane, via den smärtsamma döden på korset och vandringen genom dödens rike, uppstår för att aldrig mer dö igen.

I den berättelsen läser jag in mitt eget liv. Ibland är jag i Getsemane och kämpar med mitt ego. Det är inte lätt att kapitulera. Ibland är jag på korset. Jag lider och har ont, inte bara på grund av andras ord och handlingar utan oftast på grund av mina egna misstag. Dör, det gör jag alltid när jag läser om mitt egt liv i evangelierna.

Men det är ju det som gör berättelsen, ordet så levande, Jesus liv slutar inte med den blodiga smärtsamma döden. Han uppstår ju. Och uppstod han gör jag det också. Gång efter gång efter gång och en dag, en gång för alla.

Så om berättelsen genom död till liv kommer en predikan i morgon.

Bless