Hemmablind

Tagged With: ,

Denna vecka har jag haft glädjen att få turista på hemorten. Min syster & svåger har gästat Karlskrona och jag fick förmånen och guida runt i Karlskrona. Trots att vi bott i Karlskrona i snart två år fick vi uppleva nya saker. För första gången besökte vi Porslinsmuseum & Bilmuseum. Till den ringa kostnaden av 20 kr per museum fick vi uppleva Karlskrona Porslinsfabriks historia och olika vackra serviser, sedan kunde vi även se vackra och historiska bilar. Under veckan hann vi besöka och se många historiska och vackra platser i Karlskrona. Idag avslutade vi deras besök med en promenad runt på Brändaholm bland de vackra husen och dess blomstrande trädgårdar och avslutade på Glassiären. Min syster och svåger konstaterade att vi verkligen bor vackert i Karlskrona och det gav mersmak. Själv kunde jag inte annat än att hålla med.

Under våra snart två år här i Karlskrona har jag märkt av vi har besökt många fler platser i Karlskrona med omnejd än många av de infödda. Det finns säkert många förklaringar till det men en tror jag är att man lätt blir hemmablind. Att när man bott här under några år så tar man allt det vackra och sköna så självklart att man inte riktigt ser det som finns i ens egen närhet.

Jag tror att det finns en risk att vi ser på vår kristna tro på samma sätt, att vi blir hemmablinda. Vi har funnits i den kristna gemenskapen och i församlingsmiljön så länge att vi inte riktigt ser eller förstår att uppskatta det som finns i vår närhet. Av samma anledning som man sällan läser böcker om sin egen hemstad, kanske man heller inte läser bibeln eller böcker som handlar om den kristna tron. Heller drömmer vi oss bort till andra och mer exotiska platser, än tar en promenad på Brändaholm eller en tur med skärgårdsbåten. Hellre läser vi deckare eller åker på sommarkonferenser på andra orter, än läser en bok från Nya Musik och vårdar vår tro på hemmaplan.

Visst är det skönt och nödvändigt att komma hemifrån ett tag, för att få koppla av och få nya intryck. Ibland hjälper det att komma bort för att bota hemmablindheten. Min förhoppning är att jag själv inte ska bli hemmablind, varken för vad Karlskrona eller min kristna tro har att erbjuda i min närhet.

Änskar alla bloggläsare en fortsatt härlig sommar

Göran Olsson