Herre till dig får jag komma

Tagged With: ,

I onsdags hade jag förmånen att följa med på seniorernas traditionella vårresa. Vi besökte två relativt nybyggda kyrkor. Lorensbergskyrkan (Pingstkyrkan) i Kalmar och Ryssby kyrka (SvK) i Rockneby norr om Kalmar. ¬†Pingstförsamlingen hade sålt sin gamla och byggt nytt som invigdes i december förra året, medan Ryssby kyrka förstördes i en våldsam brand 2001 och 2005 invigdes den nya kyrkan.22 maj 1

Vi fick ta del av hur de båda tänkt när de skulle bygga ny kyrka. Vad var viktigt? Vad var visionen? För vem byggdes kyrkan? Hur skulle den utformas och utsmyckas? Båda församlingarna hade jobbat igenom sitt nybygge ordentligt.

Det som fascinerade var att båda församlingarna hade beslutat att deras kyrkor skulle präglas av Jesus. Inte en korsfäst Jesus, utan en levande, närvarande och välkomnande Jesus. När jag lyssnade på Uno Solinger pastor/föreståndare i Lorensbergskyrkan och Torbjörn Stille Kyrkoherde i Ryssby kyrka hörde jag nästan identiska berättelser. Det är klart att en hel del skilde dem åt, men kärnan i deras berättelse var den samma. Att de både ville välkomna alla människor att få möta en levande, närvarande och välkomande Jesus.

22 maj 2Lorenbergskyrkan var byggd som en öppen välkomnande famn. När man klev in innan för dörrarna möttes man av Jesusorden från Johannes evangeliet. Och kyrksalen var utsmyckat med ett välkomnande och omfamnande kors. Ryssby kyrkan var utsmyckad med en stor altartavla som fungerar som ett skåp då huvudmotivet döljs genom två halvdörrar. När man öppnar dessa dörrar framträder en välkomnande Jesus med många olika människor omkring sig. En tavla av konstnären Monica Strandberg som inspirerats av Christer Hultgrens sång ‚ÄùHerre till dig får jag komma‚Äù.

För mig var det lite överraskande att dessa båda nybyggda kyrkor skulle ha så mycket gemensamt. Att de båda hade ett så starkt fokus på en levande och välkomnande Jesus. Jag känner tacksamhet att fått del av deras berättelser och önskar dem båda Guds rika välsignelse i deras fortsatta arbete. Och har du möjlighet, så besök dessa kyrkor, du kommer inte att bli besviken.

Klicka här för att se bilder från resan

Göran Olsson/Pastor