I själens vinterdagar

Skapat: av admin

Jag har inlett detta nya år med att läsa en bok som jag fick i julklapp. ”I själens vinterdagar” av Lars Åke Lundberg. Lättläst på grund av sitt vackra språk men också djup med de självupplevda berättelserna¬†som¬†berör. En bok om författaren själv och människor han mött som känt sig uträknade.

Jag fastnar för ett¬†kapitel som heter¬†”Att välja sig själv.” Det handlar om försoning.¬†På engelska heter försoning atonement, at one ment, att bli till ett. Att bli till ett med sig själv, försonas med det man gjort och inte gjort. Att välja sig själv sådan man är och sådant ens liv blivit. Att bli ett är att bli hel, helad. När¬†jag tänker på ordet ”helad”¬† låter det som om allt nu är bra. Man är frisk och glad. Men att bli hel kanske innebär att acceptera sig själv.

Författaren har arbetat som fängelsepräst och i kapitlet beskriver han en händelse när en av fångarna ville möta föräldrarna till en dotter som han skadat svårt för livet. Han hade skrivit ett brev och bett om ett möte för att be om förlåtelse. De ville inte gärna komma, men så småningom kom de. Föräldrarna kom tillsammans med anstaltschefen. Efter en stund kom fången tillsammans med en vårdare. Långsamt började han att berätta att han ångrat sig och ville be om förlåtelse. Han reste sig, gick fram till föräldrarna och räckte fram handen. Men de kunde inte ta hans hand. De gick därifrån tillsammans med anstaltschefen.

Fången blev bedrövad. Vårdaren och fängelseprästen föreslog att han skulle be om ett nytt möte. Efter en lång tid kom föräldrarna för andra gången. Sedan han sagt sitt en andra gång, gick han på nytt fram till dem. Pappan tog hans utsträckta hand. Mamman tvekade. Hon tittade ner på sin hand som hon hade i knäet. Så rörde hon den och räckte fram handen. Inga ord kan förklara detta ögonblick.

Efter en tid fick anstaltschefen ett brev, där föräldrarna tackade för denna stund. Nu var de på väg tillbaka till att hitta glädjen i livet igen.

Medan jag läste rann tårarna. Vilken kraft det finns i försoningen.¬†Atonement, at one ment, att bli till ett. Att bli hel, helad.

Med önskan om ett välsignat nytt år!
Louise Sundkvist
louise.sundkvist@pingstkyrkankarlskrona.se