Jesus vs Religion

I går kväll visade jag detta YouTube-klipp i ungdomssamlingen av en ung amerikan som heter Jeff Bethke. Det var starten för ett samtal bland ungdomarna. Titta gärna på klippet innan du läser vidare.
[jwplayer mediaid=”2133″]
19 688 635 hade igår sett hans klipp på YouTube. 321 826 gillade han film/budskap
medan 49 656 inte gillade inte hans film/budskap. Reaktionerna har varit många och delade.

Har Jeff Bethke rätt i det han säger eller har han fel?
Den frågan ställde jag i ungdomssamlingen vilket gav ett väldigt bra och intressant samtal.
Några av ungdomarna hade sett klippet innan, även sett det flera gånger, tänkt, funderat & reflekterat över vad han egentligen säger. Så om du inte hängde med i vad Jeff sa, så se klippet flera gånger.

Jag håller inte med om allt som Jeff säger, det gjorde inte heller ungdomarna, men det finns ändå ett gott budskap om Guds överväldigande kärlek till människan i det han säger. Visst är det lite provocerade och utmanande men jag tror att vi ibland behöver skakas om lite. Ibland bara för att få igång ett samtal.

Det man kan ha funderingar omkring, är att han gör en så tydlig skillnad på det kroppsliga/ytliga och det andliga, som han säger det religiösa och livet med Jesus. Han verkar ta helt avstånd från religiösa handlingar. Men jag tror att vi behöver både ock. Jag tror att vår tro också kan växa genom yttre handlingar. När vi ber, när vi firar nattvard eller när vi sjunger psalmer & lovsång eller går på gudstjänst. Dessa yttre former och andra tror jag är goda vanor som blir till välsignelse i våra liv.

Ett inre liv som är fyllt av Jesus, får konsekvenser som leder till yttre handlingar. Inte bara utgivande handlingar, där vi förmedlar Guds kärlek till andra människor. Utan också yttre handlingar, religiösa handlingar som bygger upp oss själv.
Slutordet får bli ett citat från en av de som kommenterat Jeff Bethkes budskap, en blogg med namnet Teologisk verkstad

Allting kan missbrukas, men det är inte skäl att kasta ut dem. Det är inte fel att be aftonbön, bordsbön eller morgonbön. Det är en vana som knådar den kristna tron in i våra liv. Det är inte fel att regelbundet ge tionde, att gå till gudstjänst varje söndag eller att göra en insats på ett natthärbärge en gång i månaden. Det är så jag låter frälsningen uppfylla mitt liv.
Teologisk verkstad

Göran Olsson