Kärlek

Skapat: av Bettan Lindquist

Julen är på intågande och i söndags, 1a advent frågade Ulf Sundkvist mej, vad jag väntade på. Jag svarade snö och att få se min dotter öppna sina julklappar, vilket är första året hon faktiskt kan det.

Julen innebär ju faktiskt inte bara detta utan jag längtar också efter tid med familjen och det jag vill alla ska få uppleva i juletid, Kärlek. Vad är kärlek? Enligt vad jag kan se är kärlek när en vän orkar lyssna och också vet vart hon kan vända sig vid behov. Omtanke. Kärlek är när mitt barn sträcker sina små armar emot mej och vill komma upp i famnen. Kärlek är att helt oväntat skicka iväg ett sms med ‚ÄùJag älskar dej‚Äù till maken, eller få ett liknande. Att veta allt och fortfarande älska. Kärlek är att dela livet med någon i över 50 år, uppleva alla minnen återigen och fortsätta älska. Kärlek är något heligt. Kärlek är att sätta någon annan framför sig själv.

Ur bibeln, 1 Korinthierbrevet 13

Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan är begränsad. Men när det fullkomliga kommer skall det begränsade förgå.

När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

Hur kan vi då dela med oss av Guds kärlek i juletid och i vardagen? Visa på omtanke, sätta andra först. Se andras behov.

På Ulfs fråga svarade jag också, att ge julklapp till någon som kanske inte får så många. En tanke med en julklapp eller julblomma.
En julgåva till någon som inte har det så bra.

Erikshjälpen Bg: 900 ‚Äì 9283

PMU: http://www.pmu.se/viewNavMenu.do?menuID=225

Du är älskad! Du är behövd! Du är viktig! Du är underbar! Du är värdefull! Du är Guds ögonsten! Du är älskad! Du är behövd! Du är viktig! Du är underbar! Du är värdefull! Du är Guds ögonsten! Du är älskad! Du är behövd! Du är viktig! Du är underbar! Du är värdefull! Du är Guds ögonsten! Du är älskad! Du är behövd! Du är viktig! Du är underbar! Du är värdefull! Du är Guds ögonsten! Du är älskad! Du är behövd! Du är viktig! Du är underbar! Du är värdefull! Du är Guds ögonsten! Du är älskad!