Kontrasternas helg

Skapat: av Ulf Sundkvist
Tagged With: , ,

Tacksam, så otroligt tacksam! Granen klädd. Skinkan i ugnen. Paketen inslagna. Familjen samlad. Lugnet har så smått börjat infinna sig. Nu är det Jul igen. Mitt i denna flod av personlig tacksamhet har jag med mig intrycken från de senaste veckorna. Julen är verkligen kontrasternas helg.

För en del, helt underbar. Hela relationer. Hyfsad ekonomi att det man vill äta kan inköpas och de grejer man vill ge bort kan införskaffas utan fråga om pris. För andra, en av de allra värsta helgerna på hela året. Det är nämligen helgen då ensamheten blir synlig. Ingen som kommer hem och ingen som väntar. Pengarna räcker varken till den mat man vill ha eller de gåvor man önskar.

Under veckan som gått har jag besökt båda sammanhangen. Några så välsignade att inget saknats och några där det mesta saknats, till och med hoppet. Men jag har inte behövt komma tomhänt.

Tillsammans i kyrkan har vi gemensamt med hela Karlskrona skapat resurser för att kunna räcka ut en hand. Vi samlar in pengar och vi arbetar ihop för att öra det möjligt. En del skickar vi till värdlens alla katastrofer och en del i mer långsiktiga missions- och biståndsprojekt, men en del går till människor i marginalen här hemma i Karlskrona.

Tänker att dessa kontraster också finns i den berättelsen om Jesus födelse. Inte bara de rika, vise män från Ästern firade Jesus, det gjorde också de enkla och troligen ganska fattiga herdarna. I stallet nära Jesus fanns plats för dem alla. Där mötte den andliga törsten källan som aldrig sinar. Friden Jesus ger är större än både fattigdom och rikedom.

Tacksam, så otroligt tacksam! Nu är det Jul!

Ulf Sundkvist
ulf.sundkvist@pingstkyrkankarlskrona.se