Love Wins

Jag fick en bok av min gode vän Christer Hultgren ‚Äì egentligen tiggde jag till mig den om sanningen ska fram. Jag hörde nämligen att han köpt den och lät då förstå att jag tyckte den verkade MYCKET INTRESSANT. Men han var inte sen att förstå ‚Äì så nu sitter jag med boken. Love wins, redan innan jag läst!

I boken, som är skriven av Rob Bell, pastor och grundare av Mars Hill Bible Church i Rapid Michigan, brottas författaren med de riktigt stora frågorna. Det handlar om den gode Guden, om människan och evigheten, om himlen och helvetet där den avgörande frågan är om och Gud verkligen kan döma människor till eviga straff där man gråter och skär tänder och om det är förenligt med hans godhet?

Rob ställer de obekväma frågorna och vägrar de enkla svaren. Han söker efter meningen bakom texterna och söker uppriktigt en förklaring, en väg att förstå. Har vi verkligen tolkat texterna om eviga straff rätt? frågar han. Vad menas med helvetet? Och vad innebär himlen och var kommer himlen att vara?

Boken utmanar, klargör till en del och ställer nya frågor, men eftersmaken är god. Love wins. Det är ju så det måste vara! Om ondskan skulle dra det längsta strået, om sveket hatet och våldet skulle stå som segrare vid historiens slut eller ännu tydligare, om djävulen skulle le sitt mest hånfulla leende, få det sista skrattet skulle den Gud bibeln berättar om inte vara mycket att sätta sin tilltro till.

Men, och här kommer Rob Bells stora invändning, Love wins, inte Hate wins. Det ser tyvärr verkligen ut som om Gud förlorat greppet när jag ser nyheterna om svältktastofen på Afrikas horn. Inte nu igen. Nej! Jag vill bara gråta och skrika.

Men det såg också ut som om Hate wins när gisselslagen ekade mellan stenmurarna i Jerusalem dagen då Jesus dog. Kärleken och osjälviskheten tog hans liv. Det verkade som om allt gick åt helvete, men så kom ju den tredje dagen. Stenen rullades undan, sonen uppstod och klev ut.

Behöver jag säga mer. Jag gillar verkligen evangeliet och jag tror av hela mitt hjärta att det kommer att gå bättre för mänskligheten än vad någon av oss just nu vågar hoppas. Love wins!

Pastor och föreståndare

Ps Boken Love Wins är utgiven på förlaget Harper one och viLl du kan du läsa mer om Rob Bell på www.robbell.com Ds