Med Jesu ögon

Skapat: av Bettan Lindquist

I min debut i pastords-bloggen vill jag bara presentera mig först‚Ķ

Bettan, tror på Jesus som min och världens frälsare, gift med Pelle sedan 3år och mamma till Stina 16mån. Jag jobbar med ungdomarna i kyrkan och just nu längtar jag till den kommande Lisebergsresan och sommaren=).

På morgonen idag läste vi en slags nutidspåverkad berättelse om äktenskapsbryterskan i bibeln. Detta är en av mina hjärteställen i bibeln. Ett ställe där Jesus faktiskt gör nåt som de som sågs som visa män i samhället, blir snopna av. Jesus ser mer än bara handlingar, han ser kvinnans hjärta.

Johannesevangeliet 8:1-11

Jesus återvände till Oljeberget men redan tidigt nästa morgon var han tillbaka i templet. Snart samlades en stor skara människor, och han satte sig ner och samtalade med dem. Medan han talade kom de judiska ledarna och fariséerna släpande med en kvinna, som varit otrogen i sitt äktenskap, och de ställde henne framför den nyfikna folkhopen.

‚ÄùMästare‚Äù, sa de till Jesus, ‚Äùden här kvinnan har varit otrogen. Vi tog henne på bar gärning. Mose lag säger att vi ska döda henne. Vad säger du?‚Äù

De försökte få honom att säga något som de kunde använda emot honom, men Jesus böjde sig ner och skrev i sanden med fingret. Men de fortsatte att kräva ett svar. Och då reste han sig upp igen och sa: ‚ÄùSätt igång och kasta sten på henne. Men var och en av er som aldrig syndat ska kasta den första stenen‚Äù.

Sedan böjde han sig ner och fortsatte skriva i sanden. Och de judiska ledarna smög sig bort en efter en, och de äldre av dem gick först. Till slut var Jesus ensam med kvinnan.

Då reste sig Jesus igen och sa till henne: ‚ÄùVar är de som anklagar dej? Var det ingen av dem som dömde dej?‚Äù

‚ÄùNej, Herre‚Äù, svarade hon. Då sa Jesus, ‚ÄùDet gör inte jag heller . Gå, och synda inte mer.‚Äù

Tänk, självaste Jesus, som inte är någon syndare, Han valde att frikänna kvinnan. För han såg till hjärtat.

Och nu en nutidsberättelse (dock inte samma som vi läste imorse) i samma ämne som jag gillar skarpt:

En berättelse om Agnes. En prostituerad tjej som dagen efter hade födelsedag men som aldrig fått ett födelsedagskalas i hela sitt liv. Tony fick veta att de varje natt kom de till samma ställe för att käka. Han frågade killen bakom disken, Harry, om han fick ordna ett födelsedagskalas kvällen efter. Det fick han.

En skylt gjordes och andra dekorationer sattes upp ‚ÄùGrattis Agnes på födelsedagen‚Äù och när Agnes kom in på matstället den natten ropade alla ‚ÄùGrattis Agnes!‚Äù Hon bara stod o gapade, hon var fuktig i ögonen när vi sjöng och när tårtan bars in började hon gråta. Aldrig hade någon gjort något så fint för henne.

Hon ville inte skära upp tårtan utan ha med sig den hem för att beundra den‚Ķett tag. Hon skulle strax komma tillbaka. Hon sprang hem med den.

Medan de väntade kom inte Tony på nåt annat att säga än ‚ÄùVi kanske skulle ta och be lite‚Äù. Inte så vanligt kanske, att leda ett bönemöte med en hop prostituerade i en liten sylta i Honolulu vid halv fyra på morgonen. Men då kändes det rätt. De bad för Agnes att hon skulle ta emot Jesus och att hon skulle få ett bättre liv och att Gud skulle vara god mot henne.

När bönen var klar sa Harry, ‚ÄùDu sa aldrig att du va predikant. Vad tillhör du för slags kyrka?‚Äù Tony svarade, ‚ÄùJag tillhör en kyrka som ordnar födelsedagsfest för prostituerade vid halv fyra på morgonen‚Äù.

Tänk en sådan kyrka, tänk att kunna se hjärtan så som Jesus gör, ist för alt det yttre. Min bön är att jag ska se på människor så som Jesus ser oss.

Vad tar vi med oss av detta? Det finns större djup hos människor än bara det vi kan se

Bettan Lindquist – Ungdomsledare