Meningen med livet

Tagged With: ,

Livet är innehållsrikt och¬†kräver mycket av oss. Ibland har vi så hög livsfart att det känns som om¬†vi¬†rusar förbi varje värdefullt ögonblick.

Är meningen med livet att längta efter något som ska komma, något som ligger framför?¬† Att utbilda sig för att¬†få ett bra och intressant jobb? Att träffa någon att dela livet med, bilda familj och skapa ett trevligt hem? Att hinna med att resa och se världen?

Risken är¬†att¬†vi glömmer bort nuet. Dom där små små sakerna som förgyller vardagen. Leendet från en arbetskamrat, små kramande armar från¬†ett barn, de förstående blickarna från¬†en livskamrat. De där långa sköna promenaderna eller att hinna¬†med att¬†läsa en bra bok.

När ska man hinna med sina innersta tankar och känslor? Frågorna om meningen med livet? Ofta skjuter man det framför sig och ger sig aldrig tid att söka efter svaren. Det är inte konstigt att man till slut undrar: Är detta allt?

I vår kyrka har vi en Alphakurs på onsdagar. Där har man tid att sitta ner och fundera tillsammans, ställa frågor men också försöka svara utifrån sina egna erfarenheter av¬†livet. Efter¬†två träffar är vi fortfarande lite blyga och försiktiga inför varandra, men jag vet att det kommer att lösa sig med tiden. Förtroende och vänskap måste få tid att växa fram.

Finns Gud? Vem är Jesus? Varför dog Jesus? Varför ska jag be och hur? Frågor och svar som berör på djupet och fyller livet med mening.

Matt 6:25-26
Jesus säger: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de?

Louise Sundkvist
louise.sundkvist@pingstkyrkankarlskrona.se