Miljonär, javisst!!

Året kunde inte ha börjat bättre. Jag har i mellandagarna vunnit inte mindre än tre högvinter på sammanlagt 28 900 965 kr. Nästan 29 miljoner kronor, vilken fantastisk början på året!
Det finns dock en liten hake. Jag har inte fått några pengar ännu och det beror troligen på att jag inte öppnat bifogad fil i de mail jag fått. Så här stod det i mailen:

Din e-post har vunnit 915,850 euro
Du uppmanas att —Üppna bifogad pdf-fil, och kontakta din agent f—Ür ditt pris fond.
Med v–¥nliga h–¥lsningar, Hantering

Your Email Won 985,950.00 Euro
Dear Winner, Please you are advice to View through the enclosed mail for more information about your lottery winning
Best Regards Maria Gomez

Your Email Won 985,950.00Pounds
Dear Winner, Please do open the attachment for more information about your lottery winning.
Best Regards Michael Robert

Omräknat till svenska pengar blir detta tillsammans 28 900 965 kr. Nu har jag som sagt inte fått några pengar ännu och troligen kommer jag inte få några heller. Tänker inte öppna de bifogade filerna i mailen eller följa instruktionerna pga. att dessa vinster endast är en bluff. De är en modernare variant av så kallade ‚ÄùNigeriabrev‚Äù, en form av bedrägeri som har sitt ursprung i Nigeria på 1970-talet, därav namnet. De förekommer fortfarande som pappersbrev men den största delen är mail om lotterivinster eller enorma arv på åtskilliga miljoner. (Om du fått eller kommer att få liknande mail öppna INTE bifogade filer, allt är en bluff!!!)

Undra om jag blivit lyckligare om jag verkligen hade vunnit nästan 29 miljoner kronor? Nja, livet hade kanske blivit lite enklare men jag är inte alls säker på om jag blivit lyckligare. Enligt forskare så är det andra orsaker än rikedom till att vi känner lycka.

Jag tror också att rikedom inte behöver vara pengar. Trots att jag inte har 29 miljoner på banken, känner jag mig både rik och lycklig. Igår hade jag glädjen att fira ‚Äùjulafton‚Äù igen, då hela familjen var samlad. Angelique & Niklas var hemma från Ärebro, Alexander & Dany hade traskat över torget och vi satt där alla sex runt köksbordet och åt lite julmat, berättade gamla minnen och hade väldigt trevligt. Vid sådana tillfällen känner jag mig både rik, lycklig och tacksam. Jag tänker på min underbara fru Stina, den 10 augusti i år har vi varit gifta i 27 år och känner mig än mer rik, lycklig och tacksam.

Den rikedom och lycka jag upplever sitter inte i pengar utan i familjen, goda relationer, vänner och min tro på Jesus som min personliga Herre och frälsare.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se