Minnen av tacksamhet

Skapat: av admin

Det är inte bara gener och DNA som formar oss människor. Vilka egenskaper och vilken personlighet vi får beror inte bara på våra föräldrar utan också på alla de människor vi möter genom livet. Mitt sätt att bemöta andra kan bidra till något positivt eller också kan det¬†skada och göra illa.

För tre veckor sedan var jag på begravning. En barndomsvän som hade kämpat flera år med sjukdom orkade till slut inte längre. Hon blev bara 48 år. Hon dog alldeles för ung och för tidigt.

Det började med att vi bytte kompiskort i lågstadiet. Det var små porträttfoton med våra namn skrivna under. Dessa kort blev otroligt populära och Lisbeth var den första som fick mitt kort och jag hennes. Hon hjälpte mig i min osäkerhet och fick mig att våga tro på mig själv. Under några år stod hon ut med mina dagliga telefonsamtal där jag frågade om hon skulle ha regnjacka, stövlar, mössa etc. Allt för att slippa behöva ta dessa livsviktiga beslut helt¬†ensam.

Hon var också den som tröstade vid min första olyckliga kärlek. Hon peppade mig när jag började misströsta att jag valt rätt linje på gymnasiet och¬†förklarade att jag skulle bli den allra duktigaste undersköterskan man kunde tänka sig. Vi pluggade och kämpade tillsammans och gladde oss över alla godkända prov och grämde oss när det gick mindre bra. Hon var den som tröstande kramade om mig när jag blev kuggad vid min första uppkörning och sa att¬†nästa gång går det bättre.

Vi var skolkamrater i 11 år. Min bästa vän från andra klass till efter gymnasiet. En period i livet, särskilt i tonåren var hon en av dem som betydde mest för¬† mig. Även om vi inte träffades så ofta efter att vi flyttade från vår hemort så har dessa 11 betydelsefulla år satt spår och format mig till den jag är idag.

Jag minns och känner sorg men också stor¬†tacksamhet!

Det finns människor som kommer in i våra liv och lämnar det igen. Det finns också människor som stannar en stund och lämnar fotspår i våra hjärtan. Och vi är aldrig mer de samma.

Louise Sundkvist – Församlingsdiakon
louise.sundkvist@pingstkyrkankarlskrona