Nu är det jul igen!

Skapat: av Tomas Jönsson
Tagged With: ,

Julen är en högtid för stora som små

När min morfar levde brukade han börja prata om julen redan i september, ‚ÄùJag kan undra om tomten kommer till jul och undrar om han har några julklappar med sig?‚Äù

Mormor och morfar hade en tomtedocka hemma som var stor som en tioåring. Den tomten hade en säck och i den säcken lade morfar redan första advent en julklapp och sade ‚ÄùJag kan undra vems paket det där är och vad det är i det?‚Äù Jag kan i mitt minne känna smaken av mormors julmat och hur det luktade hemma hos mormor och morfar när jag var liten.¬†Nu har jag egna barn och vi i vår lilla familj har egna traditioner förknippade med julen. Kanske inte så inrutade och precisa som min morfar men det finns ändå vissa saker vi gör.

De jular vi besöker barnens mormor och morfar är det extra stor uppståndelse över julen. Det är ett överdåd av klappar, mat och människor. På julaftons eftermiddag åker vi till kyrkogården för att titta till min frus mormor och morfars gravar. Det blir en stund av stillhet och eftertanke. En stund av tacksamhet till livet, till de nära och kära som lever och de nära och kära som har gått vidare. Det blir också en stund då jag tänker på alla de som inte har många fina minnen av jular som varit. Jag tänker på de som denna jul inte får bära med sig ett minne med doft av julmat och hyacinter, som inte får minnas en dag med glädje. Du och jag har möjlighet att förmedla glädje, hopp och räddning till människor omkring oss. Bjud hem någon i jul eller ge en gåva till någon som behöver den. Det kommer att vara ett välsignat och ljust minne för både dig och den du får vara till välsignelse för.

Kanske blir detta en av dina traditioner? Som ger dig fina och ljusa minnen att tänka tillbaka på.

¬†Vi på LP-Verksamheten önskar dig en god, vit och välsignad Jul.

/Tomas Jönsson