Pengar, snus och Gud

Efter en god lunch och ett intressant samtal vänder han sig plötsligt mot mig, tar fram den runda lilla dosan, knackar lätt på locket och ler. ‚ÄùFår jag bjuda. Det är mintsmak, riktigt gott.” Det var länge sen, minns jag att jag tänkte. Jag och en av mina kompisar i min ungdom hade köpt en ask grovsnus. Vi ville prova, visa oss stöddiga och tuffa. Men av det blev det bara illamående och skam. Sedan dess har jag inte varit intresserad. Men nu hände det alltså igen. En ny bekantskap ville bjuda mig på snus.

Mina andra vänner runt bordet skrattade gott och funderade nog på hur det skulle gå. Ska pastorn börja snusa? Men ingen sa något. Jag tackade varmt för erbjudandet, men passade, vis av tidigare erfarenhet. Men en riktigt rolig händelse blev det.

Ännu roligare var dock samtalet före och efter. Vi pratade hockey, Gud och Pingstkyrkan i en salig röra. Magnus Karlsson jobbar nämligen som ny sponsorchef för Karlskrona Hockeyklubb. Målet är att ‚Äùjaga ihop‚Äù 6 miljoner. Ett tufft, men roligt jobb. Några företagare runt bordet hade tänkt sig att gå in och sponsra lite, men låta församlingen välja vad det ska stå på sponsorskyltarna. Det var där jag kom in i bilden.

Men det blev naturligtvis också prat om hur Pingstkyrkans verksamhet finansieras. När jag berättade att församlingens medlemmar och vänner ‚Äì utan tanke på att få sina namn skyltade någonstans på ‚Äùarenan‚Äù, några särskilda sittplatser eller kaffekuponger heller för den delen ‚Äì ger upp emot 3 miljoner varje år möttes jag av viss förvåning och förundran.

Inte så konstigt sa jag. ‚ÄùDet man tror på investerar man i‚Äù. Det är ju så det är. Det vi verkligen tycker är viktigt och det vi tror på, gör vi allt för att prioritera. Det är därför det går. På söndag, egentligen varje söndag, är det dags igen. Vi ska göra en extra satsning för att stärka den ekonomiska basen ‚ÄùFörsamlingskassan‚Äù. Kostnadsstället som täcker de löpande centrala kostnaderna behöver stärkas.

Vi utmanar varandra och gör det igen. Sugen på att vara med? Alla är välkomna. Små som stora bidrag. Det är kärleken och glädjen i givandet som är det viktiga. Så ber vi Gud välsigna! Det är han bra på.

Pastor och föreståndare