Revision

Jag vet inte vad du tänker när du hör ordet revision. Själv får jag inga roliga vibbar. Kontroll, granskning och säkert ett och annat i dagen som inte är så trevligt. Därför var det med viss spänning som jag hälsade vår externa revisor välkommen igår. Tänkte att nu får vi ser hur landet ligger, om vi sköter oss eller om vi har några rutiner som måste justeras.

Nu ska det sägas ganska omgående att jag inte har särskilt mycket direktkontakt med pengar i Pingstkyrkan. Jag betalar inte räkningarna och räknar heller inte kollekten. Däremot sitter jag i styrelsen och har som föreståndare ett tydligt ansvar för hur vi prioriterar.

Hur det gick för oss? Det blev en bra dag. Revisorn gick långsamt igenom våra rutiner och de olika verksamheterna. Han ställde frågor och visade möjligheter till förbättringar och förenklingar. Inte i någon del upptäcktes några oegentligheter så vi kan andas ut. Puh

Måste nog också säga att jag inte var särskilt bekymrad. Jag visste redan innan besök att vi sköter oss, har god ordning och kloka rutiner.

Revision är självklart för ett företag, en kyrka eller en bil ‚Äì fast då heter det besiktning ‚Äì men hur är det med ett människoliv? Hur ofta stämmer vi av vår andliga hälsa?

Under dagen som gick tänkte jag att så här noggrant skulle vi också se över vårt andliga liv också, så att dåliga rutiner justeras, felaktigheter korrigeras och det som är bra ges möjlighet till utveckling. En dag blir det slutrevision inte bara för varje företag och kyrka utan också för varje människa. Den revisionen kommer vi inte undan, så tänker jag. Därför ett gott råd; en daglig revision med bön och eftertanke!

Tips: Läsa gärna min krönika i Dagen¬†http://www.dagen.se/kronikor/gastkronika/ulf-sundkvist-att-kranka-eller-krankas/