Röda havet delar sig igen

Skapat: av Ulf Sundkvist
Tagged With: ,

Det kändes som om havet delade sig, som om en väg i väglöst land öppnades. Jag som trodde att vi kom till mötet bara för att få höra att det var kört. Men framför oss. En ny väg vi inte kände till.

Vad det handlar om? Det handlar om en¬†avvisningshotad flyktingfamilj från Angola, som under några korta dygn faktiskt trodde de skulle splittras av Svenska myndigheter. De¬†var kallade till ett nytt möte med Migrationsverket. Nu skulle allt klarläggas. Mötets ärende var Återvändande som det heter på fackspråk.

När vi sitter där, pappan och jag, förstår vi plötsligt att ett beslut¬†om avvisning för ett av barnen blivit för gammalt. En enda dag för gammalt. Inte¬†några månader eller så. En enda dag.¬† Det innebär att familjen fortfarande har en möjlighet. En ny¬†väg öppnades. Just nu är vi mitt ute i havet, fortfarande torrskodda, men det känns lite kymigt med dessa stora vallar av vatten omkring oss.

Vi hopps och tror tillsammans med väldigt många människor som bryr sig. Folk ber, folk ringer, folk skriver brev, riksdagspolitiker gör hembesök. Listan kan göras ännu längre. Vilken kärlek! Vilket engagemang. Det finns hopp för Sverige i alla fall.

Återkommer

Ulf Sundkvist