Vad hände sedan…?

Tagged With: , , , , , , ,

student 1985Efter 13 år i grundskola och gymnasium stod jag äntligen vid dörren till en ny framtid. Den 7 juni 1985 avslutade jag min 4-åriga tekniska utbildning och tog jag studenten.

Kan inte påstå att mina betyg var direkt lysande men jag hade ändå trivts ganska bra i skolan. Planen var att jobba med elektronik, vilket min inriktning var i gymnasiet. Men vad visste jag vad framtiden skulle innebära, där jag stod framför finingången till vårt hus utanför Kumla.

Något av det som hände sedan:

• Jobb som truckförare på BOB-industrier i Kumla 1985-1986
  • 10 augusti 1985 gifte jag mig med Stina
  • Vapenfritjänst inom Televerket Radio i Norrköping 1986-1987
  • Augusti 1987 – började som montör på ESAB AB i Laxå
  • 7 september 1987 föddes vår son Alexander
  • 1988 ‚Äì började på utvecklingslaboratoriet på ESAB AB i Laxå
  • 1988 ‚Äì köpte vi hus och flyttade till Laxå
  • 29 oktober 1990 föddes vår dotter Angelique
  • 1995 gick jag bibelskola och började jobba i församling
  • 1996 flyttade hela familjen till Vårdsberg utanför Linköping
  • 1999 flyttade vi till Ärebro och jag började jobba i pingstkyrkan där.
  • 2009 flyttade vi hit till Karlskrona och jag började jobba i pingstkyrkan här.

Blev mitt liv som jag tänkte på studentdagen för 28 år sedan? Fick jobba med elektronik som jag planerat, men resten blev nog bättre. Ibland funderar jag på hur det hade blivit om jag stannat kvar inom industrin. Hade vi bott kvar i vårt hus i Laxå? Hur hade vårt liv sett ut då?

Men om jag stannat kvar där, hade jag inte varit den jag är idag och jag är tacksam för allt jag fått uppleva genom livet hittills. Framförallt tacksam för min familj, men också alla de människor jag mött genom åren. Oavsett hur mitt jobb sett ut, truckförare, montör, ingenjör eller pastor så är det inte jobbet som betytt mest för mig eller påverkat mig mest. Utan det är alla de människor jag mött genom åren.

Mitt råd till alla studenter. Ditt yrkesval eller ditt jobb i framtiden är inte det allra viktigaste i livet. Det värdefullaste du har är din familj, dina vänner och alla de människor du kommer att möta genom livet. Låt inte arbetet var det som formar ditt liv utan låt dig formas av alla härliga, fantastiska människor du kommer att möta.

Göran Olsson/Pastor