Värme

Tagged With: ,

Det händer något med mig på sommaren. Har förstått att det inte bara handlar om semester och lite luftigare schema. Det handlar om värme. Jag gillar värme. Min kropp mår bra av värme. Spricker liksom upp, blir tillgänglig för nya intryck och tankar.

Så denna sommar gjort mig mycket gott. Det har ju inte varit kallt direkt.

Samandet mellan naturen och mitt eget liv har blivit alltmer påtagligt med åren. Solen och värmen som väcker naturen till liv väcker också min själ till liv igen. Egentligen skulle jag vilja slippa de kalla och mörka månaderna om året, men det går inte om man ska bo i Sverige.

Tänker att det kan vara så också i våra relationer till andra. De kan vara kyliga eller lite svala, men de kan också vara varma och personliga. I en kultur där det blåser varma vindar utan brist på vatten och näring frodas livet i naturen, men också livets relationer. I en kylig kultur med lite näring blir livet hårt tillväxten svag.

Jag har därför bestämt mig. Jag vill ha ett varmare samhälle. Hellre ett leende för mycket, ett gott ord och ett positivt tillrop än en ironisk kommentar eller nedsättande tanke.

Värmen gör något gott med mig.