Barnvälsignelse – Vigsel – Begravning

Pingstkyrkan finns där för dig vid stora och viktiga tillfällen i livet.  Barnvälsignelse och vigsel är glädjefyllda stunder i livet. Vi stöder också i sorgen då någon avlidit. I alla dessa stunder är vi som församling vara med dig.

Hjälp vid barnvälsignelse

Att bli förälder tillhör något av livets absoluta höjdpunkter. Att få hålla sitt barn i sina armar gör det så tydligt ‚ livet är ett mirakel! Vi gratulerar er som föräldrar!

När Jesus gick på jorden läser vi hur han gav barnen den bästa plasten i hans närhet, han tog dem upp i sin famn och bad för dem. I vår kyrka vill vi göra som Jesus ‚vi vill gärna be för alla nyfödda barn och önska dem det bästa inför framtiden. Vi praktiserar inte barndop för vi ser dopet som ett personligt val som efterföljer en personlig tro. Men vi gör gärna som Jesus ‚ vi vill gärna be för alla barn och deras familjer.

Vigsel

Går ni i giftas tankar och funderar på hur det hela ska gå till? Att som man och kvinna ingå äktenskap är en vacker ceremoni men har långt större värde än ett vackert minne. En vigsel är en gudstjänst där man lovar varandra inför Gud att vara varandra trogna hela livet. Äktenskapet är en Guds konstruktion och en vigselgudstjänst innebär att man ber om Guds välsignelse över den gemensamma resa som ligger framför.

Vigselsamtal

För att ge er som par den bästa starten vill vi erbjuda er ett par vigselsamtal några månader innan vigseln. Då möter ni den som ni väljer till er vigselförrättare och samtalar om förväntningar och värderingar inför det som komma skall.

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont,
ty du är med mig; din käpp och stav, de trösta mig.

På den här sidan evigheten så är döden något som vi inte kan förhindra. Oavsett om det sker efter ett långt liv eller inte så är sorg och saknad stor. Vi vill som kyrka stå vid din sida och vara det stöd som du behöver.

Det är mycket individuellt hur man reagerar när man drabbas av sorg men ofta stålsätter man sig inför begravningen då det är mycket praktiskt som ska ordnas. Vi erbjuder er samtal även efter begravningen för att ge tid till att bearbeta sorg och saknad. Vi kan också hjälpa till med arrangemanget för samvaro efter begravningsakten, minnesstund, servering, värd eller värdinna etc.

Även om ni inte skulle vara medlem i vår kyrka så vill vi hjälpa er.

Ring eller maila till:

0455-555 40 eller