Om du inte får falla i Jesu armar, i vems armar ska du då falla i?

För en tid sedan gästades församlingen av musikern och låtskrivaren Michael Jeff Johnson. Han har skrivit många fantastiska sånger, bland annat en sång som heter Han går aldrig förbi dig. I sången finns en strof som jag ofta återkommer till, Om du inte får falla i Jesu armar, i vems armar ska du då falla i?

Vi faller alla ibland och då menar jag inte rent fysiskt, utan inombords, livet liksom rämnar. En dag får du ett negativt besked från en läkare eller så blir din tonåring hemskjutsad av polisen. Kanske har du för mycket månad kvar i slutet av pengarna. Du råkar backa in i en bil på Maxi-parkeringen eller så får du en p-bot. När du kommer hem från din fantastiska solsemester upptäcker du att du haft inbrott, allt av värde är borta. Plötsligt sviker en nära vän ett förtroende, en dag står du utan jobb, oväntat tar en livslång kärlek slut eller så drabbas du av sorg, du blir lämnad ensam. Du faller.

Själv har jag fallit flera gånger. Mitt starkaste minne är från söndagen den 19 september 1982. Jag var 17 år. Vi hade precis ätit söndagsmiddag. Som vanligt la sig min pappa i soffan för att sova middag. Han vakande aldrig igen. Minns att jag stod utanför vårt hus och väntade på ambulansen. Tiden stod liksom stilla. Allt runt omkring tonade sakta bort. Där och då föll jag. Min tillvaro rämnade, min pappa fanns plötsligt inget lägre kvar. Upplevde att jag föll ned i ett mörkt bottenlöst hål.

Där nere i det mörka bottenlösa hålet upptäckte jag att jag var inte ensam. Jag hade fallit i någons armar. Mitt i mitt djupaste mörker fanns Jesus. Hans starka armar hjälpte mig klättra upp igen. Ibland föll jag igen. Varje gång fanns han där och fångade mig. Fortfarande finns Jesus där när jag faller. För om jag inte får falla i Jesu armar, i vems armar ska jag då falla i?

Livet är inte lätt, vi faller alla ibland. Förmodligen har även du har fallit. När du faller, vem finns då där och fångar dig? Kanske upplever du just nu att du faller, att du inte orkar mer. Du är nära att ge upp, vet inte vem som du ska vända dig till. Undrar om Jesus verkligen bryr sig om dina problem.

Jag vill bara säga dig att Jesus bryr sig om dig, han vet hur du kämpar i din ensamhet. Jesus vill inget hellre än att du ska låta honom fånga dig när du faller. Han är nämligen den enda som kan resa dig upp.

En annan sångstrof som burit mig många gånger, är skriven av Roland Utbult.

Livet är inte rättvist men Gud är god, han ger dig av sin kärlek om du vågar tro på hans ord.  Livet är inte rättvist men Gud han är stor, han ger dig av sin glädje och du får mer än nog.

/Göran Olsson, Pastor & tf föreståndare