Confessio fidei! Mot Uppsala!

Tagged With:

Klickar det till eller låter det som grekiska? Hav tröst. Det är inte grekiska utan latin. Orden är hämtade från rubriken på det trosdokument som Svenska Evangeliska Lutherska kyrkan antog vid sitt möte i Uppsala 1593. Året då Sverige frigjorde sig från katolska kyrkans överhöghet och underordnade sig en annan kyrka.

Att det skulle ta drygt 400 år för oss att frigöra oss från en statligt reglerad religion är egentligen ett intressant inlägg när vi kikar på Mellanösterns folk som söker frihet. Det kommer ta tid. Jag menar, tog det 400 för oss är det väl inte så konstigt om det tar 10-20 år för dem.

Nu var det inte Sveriges frihet jag tänkt blogga om. Tänkte egentligen bara berätta att kära hustrun och jag drar till Uppsala i helgen. Vi ska tala i Pingstkyrkan. Rubriken ”Äktenskapet är av Gud förordnat – men det är inte alltid så enkelt” utmanar till eftertanke. Vet inte vem av oss som är mest nervös. Jag brukar tala lite oftare, men nu måste jag samarbeta men den person jag känner bäst, men som har ett helt annat sätt att tänka och uttrycka sig än jag.

Vi ska dessutom träffa två av mina gamla ungdomskamrater. Ett medelålderspar som precis som Louise och jag, tjänar som pastorpar, fast i Uppsala. Elinor och Dan Salomonsson. Kul ska det bli. Hoppas det går bra.

På torsdag nästa vecka ska jag till Uppsala igen, fast då med lite tydligare bäring på Confessio fidei. Ska träffa Ärkebiskop, Anders Weijryd och hans medarbetare tillsammans med Pingstföreståndare Pelle Hörnmark och några andra pastorer. Huvudfrågan är enkel. Hur ska vi ge Jesus till Sverige igen?

Jag tror vi behöver varandra i den frågan.

Pastor och föreståndare