Ledarskap och organisation

Pingstförsamlingen i Karlskrona bygger sin tro och verksamhet på bibelns undervisning och är organiserad som en ideell förening där varje medlem har en röst. Församlingen är ansluten till trossamfundet Pingst fria församlingar i samverkan (www.pingst.se) som är en del av den världsvida pingströrelsen och den kristna kyrkan.

Vid administrationsmöte/församlingsmöte väljer församlingen en församlingsledning bestående av församlingstjänare, dels äldste/församlingsledare och diakoner/medhjälpare.
Dessa församlingstjänare har till uppgift att

• Utforma församlingens vision
  • Leda församlingen mot den gemensamma visionen
  • Leda undervisning genom förkunnelse och bön
  • Ansvara för omsorg och annan församlingsvård
  • Leda gudstjänster och mötesverksamhet

Församlingstjänarkåren leds av församlingens föreståndare.

Ur församlingstjänarkåren väljer församlingen varje år en styrelse bestående av 7-9 personer som ansvarar för

• Församlingens administration
  • Ekonomisk förvaltning och bokföring enligt lag och god bokföringssed
  • Förvaltning av fast egendom
  • Personaladministration

Församlingens styrelse leds av en ordförande.Församlingstjänarkåren och styrelsen delegerar en stor del av ansvaret för den dagliga verksamheten inom församlingens olika verksamhetsområden till verksamhetsråd, bl.a.

• Missionsrådet med ansvar för församlingens internationella arbete
  • LP-rådet med fokus på församlingens omfattande arbete med rehabilitering av missbrukare
  • Barnarbetarrådet som ansvarar för omfattande aktiviteter för barn
  • Ungdomsrådet som ansvarar för att planera och genomföra aktiviteter för ungdomar