Alla äktenskap är utsatta

Skapat: av admin

Gudstjänsten börjar med lovsång och unisonsång tillsammans, någon läser ”Kärlekens lov.” Jag blundar och suger till mig orden. De är som poesi i mina öron. Tro, hopp och kärlek ska bestå och störst av dem är kärleken. Jag tittar ut bland gudstjänstbesökarna och undrar hur deras liv ser ut. Vad har de för erfarenheter av kärleken?

En del har säkert mött den ”stora” kärleken,¬†och har många år av lyckligt äktenskap bakom sig. En del har inte mött den ännu, väntar och längtar efter att den rätte ska dyka upp.¬†Jag förstår ocks嬆att du finns där som drömde och trodde dig veta men som livet behandlat ovarsamt. Skadan blev för djup och det smärtsamma inträffade,¬†ni gick skilda vägar.

Snart är det Ulfs och min tur att tala över ämnet ”Äktenskapet är av Gud förordnat… men det är inte alltid så enkelt.” Det är över ett halvår sedan vi i ett svagt ögonblick lovade att komma till Uppsala för att vara med på en gudstjänst i Pingstkyrkan. Jag känner mig spänd och lite nervös. Tankar dyker upp som jag försöker skaka av mig. Vem är du att ge råd och tala¬†över detta ämne?¬†Jag bestämmer mig för att vårt 28-åriga äktenskap är tillräcklig¬†erfarenhet för att ha något att säga.¬†I det ögonblick jag låter viljan styra över känslan känner jag hur tryggheten börjar infinna sig. Jag suckar en bön till Gud om hans välsignelse.

Bibelns tanke med äktenskapet är att det ska vara livslångt, mellan man och kvinna där grunden är trohet, kärlek och enhet.¬†Det är också en förebild för vår Gudsrelation. Ibland ser verkligheten annorlunda ut. Vi misslyckas och det brister.¬†Risken är att vi försöker ändra på bibelordet för att det ska passa in i verkligheten. Det andra diket är att vi blundar för verkligheten för att få läran och livet att¬†gå ihop.

Alla ¬†äktenskap är utsatta. Av livets påfrestningar, frestelser,¬†föräldraskap och värderingskrockar i samhället. Det är inte alltid så enkelt. Det tar tid att förena två olika världar, bakgrunder, behov och åsikter.

Förlåtelsen är nödvändig i en relation. Viljan till förlåtelse kan finnas men känslan kanske säger något helt annat. Här vill Gud hjälpa oss. Jesus har redan förlåtit oss våra brister, han vill också hjälpa oss att förlåta varandra.

Guds vision om församlingen är att det ska vara en gemenskap där den svage är viktig. Församlingen¬†ska vara en plats dit man kan komma även om man misslyckas. Ofta är det tvärt om, det är enklare att dra sig undan istället för att be¬†om hjälp och stöd. Alla andra verkar så duktiga och präktiga, men sanningen är den att ingen går genom livet utan problem. Församlingen behöver familjen och familjen behöver församlingen.

”…så utgör vi fast många en enda kropp i Kristus, men var för sig är vi lemmar som är till för varandra.¬† Rom 12:5

Louise Sundkvist

louise.sundkvist@pingstkyrkankarlskrona.se