Att lyssna och att bli lyssnad till.

Skapat: av admin

Alla människor har en livsberättelse som är värdefull och intressant. För det mesta vet bara de närmaste något om denna berättelse. De flesta anser sitt eget liv vara ganska alldagligt och ointressant. Vi läser få sådana vanliga berättelser i tidningar och böcker, där möter vi istället de stora tragedierna eller de som lyckats utöver det vanliga i livet.

Jag har mött några alldeles fantastiska livsberättelser vid kaffebordet hemma hos olika människor. Efter en stund av samtal skymtar ett liv fyllt av olika innehåll fram. Att få lyssna till någon annans berättelse är som att få det allra största förtroende att förvalta.

De där stunderna när man möter någon som tar sig tid att lyssna är så värdefulla. Någon som är intresserad av mig och mina tankar. Vad jag tycker är viktigt och värdefullt i livet. Plötsligt känner jag hur jag växer och får utrymme. Jag har blivit bekräftad och kan ge bekräftelse tillbaka.

Alla har ett behov ‚Äùatt bli lyssnad till‚Äù. Att någon tar sig tid att se mig och min livsberättelse. Den kanske inte är så glamorös och intressant, men den är min och det är det som utgör mitt liv. Bakom denna berättelse döljer sig ofta ett outforskat djup, som bara den upptäcker som har tid att lyssna och att gräva lite djupare.

Att ha någon som vet om mitt liv, som ser när det inte är så bra trots alla försök att dölja det, som gläds åt ‚Äùguldkornen‚Äù och som älskar trots mina brister, det är något stort.

Herre, du utrannsakar mig och känner mig. Vare sig jag sitter eller står, vet du det. Du förstår mina tankar fjärran ifrån. Vare sig jag går eller ligger, utforskar du det, och med alla mina vägar är du väl förtrogen. Ty förrän ett ord är på min tunga, se så känner du, Herre, det till fullo.¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Ps. 139:1-4

Jesus är intresserad av din och min berättelse, han vill till och med vara en del av den. Dina vägar känner han väl, din sorg och smärta har han burit och dina tankar förstår han mer än någon annan.

Louise Sundkvist
Församlingsdiakon