Att missa många tv-program

Jag gillar serier. När jag gjorde lumpen kom en tidning som hette Serieparaden ut. Huvudserien var ‚ÄùKalle & Hobbe‚Äù, en sexårig kille och hans tygtiger. Under några år prenumererade jag på tidningen. Serien finns att läsa i BLT och i lördags publicerades följande underbara seriestripp.

Kalle och hans familj är ute på semester och campar ute i skogen vid en sjö. Han sitter nu tillsammans med Hobbe och tittar ut över den underbara solnedgången och beklagar sig över alla de tv-program han missar.

Själv har jag försökt att göra tvärt om under min semester. T.ex. förra torsdagen då frun jobbade och jag fortfarande hade semester. Vädret var underbart och jag tänkte att en sådan underbar kväll kan man inte missa.

Hallarumsviken

Gjorde ordning lite mat hemma, packade grillen och inväntade att hustrun skulle sluta jobbet. Vid 19-tiden gav vi oss iväg till Hallarumsvikens naturreservat, gick några hundra meter genom skogen och kom fram till utkiksplatsen. Där tände vi grillen, avnjöt god mat och såg på en underbar solnedgång. (hitta dit)

Under min semester har jag fått förmånen att få uppleva många sådana naturupplevelser. Inte bara solnedgångar, utan även bl.a. vattendroppar på grässtrån, gäddfångst i kvällssolen, bad i Stora Havssjön vid Djäknemåla, ‚ÄùTrollskog‚Äù på Äland och mycket annat. Varje gång förundras jag över vilken skapelse som finns så nära oss och som Gud gett oss att beundra och uppleva. Vi bor i ett land med allemansrätt, som gör det möjligt för oss alla att uppleva denna natur helt gratis. Den finns där, nära inpå oss, om vi bara öppnar upp våra ögon och ser den.

Hur bra än många tv-program än är och hur spännande det än är under OS, så finns det inget som slår en naturupplevelse. Det fina är att Gud målar upp en ny underbar naturupplevelse varje dag, inget går i repris. Så stäng av tv:n, slå av dator, strunta i några ‚Äùmåsten‚Äù och ge dig ut i naturen. Du kommer inte att bli besviken!

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se