Det är bättre att vispa chokladen, än att bli rörd i termosen

Skapat: av Göran Olsson
Tagged With: ,

Nu sitter jag här vid köksbordet igen och försöker summera årets sportlovsläger. Summan blir ett citat från en av ledarna, Rupert Lindén.

Det är bättre att vispa chokladen, än att bli rörd i termosen.

Vad betyder det? Ord som dessa och annat som sker på ett läger, måste man ha varit med om för att förstå. Andra exempel är var Kungsmarken ligger i Trysil eller hur Oppevaret luktar.

Men jag ska ändå försöka berätta lite om hur en lägerdag kunde se ut.
Vaknade oftast vid 06 av att någon av mattanterna tog en morgondusch. Försökte slumra en stund till i den allt för korta och smala sängen. Sedan var det dags att starta den minibuss jag ansvarade för, borsta snö & skrapa rutor, så att allt var klart inför avfärden senare. Frukost serverades 07.30-08.00 och det hände faktiskt att deltagare varit uppe innan halv åtta och åt frukost. Om de inte var vakna i tid, väcktes de av Mattias Ekroths väna stämma. Varje morgon hade vi också en andakt innan det 08.30 var dags för avfärd till slalombacken.

Ca 09.00 anlände vi till Trysil Turistsenter, lastade ur skidor, pjäxor och matsäcken, för en kort promenad till Oppevaret som var vår knutpunkt under veckan. Oppevaret är ett omklädningsrum som luktar gammal fotsvett. Men är man trött och hungrig, går det att njuta av lite fika där ändå. Skidåkning skedde sedan i någon av de 66 nedfarterna.
Vid 11.45 var det dags för gemensam lunch, korvgrillning, tomatsoppa eller egna mackor.
Följt av några åk till i backen för att sedan åka tillbaka till √òstby vid 16.30.

Väl hemma jobbade mattanterna flitigt för att få klart middagen medan deltagarna duschade och vilde sina trötta kroppar. En stor eloge till mattanterna Maria Ekroth & Anna-Karin Strågefors som förberett alla mat innan lägret och gjorde en strålande insats under lägret. Tack också alla ni som bakat bullar, pizzabullar och annat till lägret.

Vid 19.30 var det dags väl kvällens samling, där jag och Rupert undervisade. Ämnena var bl.a. människovärde, hopp, kärlek, smärta och tro. Senare tog Mattias över med uppskattade tävlingar och sedan avslutades dagen med en kvällsmacka. Planen var att deltagarna skulle vara någorlunda tysta vid 23 vilket inte alltid lyckades helt.

Visst är man rejält trött efter en lägervecka och visst är det en hel del arbeta både innan, under och efter ett läger. Men jag skulle inte vilja vara utan dessa veckor!! Tacksam till Gud för att han beskyddade och välsignade oss under hela veckan. Tack alla förebedjare!

Göran Olsson
Pastor