Det var inte så farligt att fylla 50

Nej, det var inte alls farligt att fylla 50 år. Det var egentligen bara roligt. Firade ju med Äppet hus tillsammans med alla som ville och kunde. Närmare 300 kom! Det blev många kramar, många tårar och goda skratt. Allvar och glädje om vartannat precis som det ska vara och som livet i allmänhet faktiskt är.

Några av talen hade jag däremot ingen som helst beredskap för. De kom helt oväntat att tränga igenom alla mina försvarsmurar av att inte ta saker till mig ‚Äùför mycket‚Äù. Att man säger goda ord till någon som fyller år hör ju till, men goda ord som har med djupaste djup att göra har jag tydligen inta alls något försvar för, mina 50 till trots. Vet heller inte om jag vill ha det egentligen.

Sedan denna Välgörenhetskonsert. Jag visste ju att vår församling är välsignad med underbara förmågor. Det komponeras och arrangeras, sjungs och spelas till höger och till vänster. Men att så många, med så stor kärlek skulle göra det just denna kväll var över alla mina förväntningar. Och som ni gjorde det.

Att också Kim Stranne, min ganska nyblivne vän, gjorde sig omaket att ta sig över till fastlandet ‚Äì egentligen tog hans sig ”bara”¬†från¬†en ö till en annan, från¬†Äland till Trossö, bevars ‚Äì blev en krydda på moset. Hans¬†låt som jag nu och då brukar spela för min älskade ‚ÄùBli gammal med mig‚Äù satt som ett smäck. Det blev floder av tårar.

Så drog de upp mig också för att sjunga. Jerusalems ‚ÄùJesus du är det underbaraste‚Äù från ljuva 70-talet håller fortfarande även om min ‚Äùrockighet” kan diskuteras. Kul att Kim sjöng med.

Men man hade inte bara rest från Äland för att säga grattis. En del hade kört närmare 90 mil för att får en piråg.

Att dagen dessutom drog in över 45000 till barn och ungdomsverksamhet i Karlskrona känns enormt glädjande.

Men bäst ändå, de allra närmastes kärlek. De som känner mig bäst, min berättelse och mitt liv. Barnens ord om mina fram- och baksidor, pappas tal och hans fru Ewas ord om ett accepterande förhållningssätt, tillsammans med min frus kärleksförklaring toppade allt.

Tacksam, glad och varm fångar just nu bäst det jag känner, när jag tänker på livet.

Love You All!