Att lyssna med hjärtat.

Skapat: av admin

1910 fick Lewi Pethrus som nyinflyttad till Stockholm möta den sociala nöden. I sina memoarer berättar han om följande händelse:¬†¬†

En ganska obetydlig händelse inträffade, strax efter det jag kommit till Stockholm, som gav mig en kraftig väckelse i fråga om hjälpbehovet i huvudstaden En söndagsmorgon vid 8-tiden ringde det på min dörr. Och då jag öppnade stod en man där, som såg fullkomligt förfrusen ut. Han hade en mycket sliten överrock på sig, och kragen, som var uppslagen, hade han sammanhållen med ett snöre, han hade bundit om densamma. Han öppnade överrocken, och jag såg, att han saknade kavaj. På fötterna hade han utslitna skor. Därtill kom, att det var mellan tjugo och trettio graders kyla ute.

På förmiddagen samma dag predikade jag om vad bibeln lär,¬†hur¬†de bättre lottades inställning till dem som är hjälpbehövande borde vara.

1911 beslutade Filadelfiaförsamlingen att anordna ‚Äùfattigbjudningar‚Äù. En privatperson ställde vid den här tiden 150 kronor i månaden till förfogande för hjälpverksamheten. En del var kritiska till verksamheten, andra mer positiva.

Idag drygt 100 år senare, läser jag i tidningen Dagen att Filadelfiaförsamlingen i¬†Stockholm¬†kommer att öppna ett¬†härbärge för hemlösa. De kommer att erbjuda plats för tolv personer per natt, sju dagar i veckan. Ett enkelt kvällsmål, en madrass och en macka och lite kaffe på morgonen. Det tog tag i mitt hjärta att läsa om detta.

Diakonalt arbete är att lyssna med hjärtat.

Jesus säger: ‚ÄùJag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig‚Äù, Matt 25:35‚Äì36.

Den här julen har jag lyssnat till flera olika berättelser om hunger, törst, nakenhet och sjukdom. Ensamstående mödrar, arbetslösa familjefäder och medelålders personer med förtidspension som inte har många kronor att leva på. Deras högsta önskan¬†har varit att fira jul med mat på bordet och kanske¬†någon julklapp till barnen. Vi som församling har kunnat erbjuda matkassar, matkuponger på en livsmedelbutik och presentkort p嬆Pingstkyrkans Second Hand.¬†Även om det inte¬†rört sig om¬†så stora summor har det tagits emot med stor tacksamhet.

”Vad ni gjort för någon¬†av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig‚Äù, Matt 25:40.

Om de som hungrar och de som törstar finns med i Guds agenda måste de finnas med¬†i vår.

Louise Sundkvist
Församlingsdiakon