Drop-in dop

Tagged With:

Jag hajar till när jag läser nyheten från min gamla hemstad Ärebro.
‚ÄùDroppa in i kyrkan för ett dop eller två‚Äù så löd rubriken i Nerikes Allehanda. Det är S:t Nicolai församling, en del av Svenska kyrkan i Ärebro som den 11 februari inbjuder till Drop-in dop. På deras hemsida inleder man inbjudan så här:

Du som inte är döpt, vare sig du är nyfödd, vuxen, barn, äldre eller ungdom är välkommen att döpas hos oss! Det enda du behöver ha med dig är viljan till dop och ditt personnummer, om du är under 18 år behöver du ha målsman med dig. Lördagen den 11 februari klockan 11.30 – 17.00

Inför denna satsning har man skickat ut ca 1500 kort lik dem ni ser här. De vill inbjuda till ett enklare alternativ för dop. Oavsett om man är stor familj med många vänner eller ensam så är man välkommen. Vill man döpas tillsammans med hela familjen är det också ok, vuxna, barn, ungdomar, pensionärer, alla inbjuds till Drop-in dop.

Är detta bra eller dåligt? Min första reaktion på Drop-in dop var, att så kan man väl inte göra.
Sedan har jag funderat på fråga några dagar, läst lite mer om hur det går till. Förstår att detta är väl genomtänkt och väl planerat. Alla som vill döpas får ett personligt samtal med en präst etc.
Om jag bortser från att vi som pingströrelse inte har samma dopsyn som Svenska kyrkan, så tycker jag att idén kanske inte är så dum ändå. Men jag är inte helt övertygad.
Vi som församling är oerhört tacksamma för de två som döptes i vår gemenskap under 2011, men vi är långt ifrån nöjda. Därför kommer vi aktualisera dopet den första söndagen i varje månad under 2012. En dopintroduktion där vi samtalar vad dopet innebär, om det praktiska och andra frågor om dopet. Välkommen att vara med.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se