Ett smittande leende

Tagged With: , , , ,

‚ÄùJag kan inte sluta le.‚Äù Orden kommer från Arvid 10 år, en ung kille som jag hade glädjen att döpa för några veckor sedan. Vi har lärt känna varandra sedan jag flyttade hit till Karlskrona, vi har mötts privat men även i kyrkan, på läger och under de samtal som vi hade innan dopet. Under lägret i somras bad vi tillsammans och Arvid blev kompis med Jesus. Strålande av glädje över sitt beslut sprang han till sin mamma, som fanns i köket under lägret, berättade om bönen och sitt beslut.

Sedan kom han tillbaka med mamma strax bakom och berättade att han ville bli döpt. Vi hade undervisat på lägret att det personliga beslutet att följa Jesus, hör samman med att också låta döpa sig. Undervisningen utgick från bibeln, bibelordet hade landat i Arvids hjärta och fött en längtan efter att bli döpt.

Foto: Andreas Eriksen

Den 30 september var det äntligen dags för dop. Tillsammans med sex stycken andra fick han äntligen kliva ner i dopgraven. Jag fick glädjen att uttala orden: På min Mästares uppdrag och din egen bekännelse om tro på Jesus Kristus som Herre och Frälsare döper jag dig Arvid till Kristus, i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn.

När jag möter Arvid strax efter dopet tillsammans med de övriga som döpts, bakom estraden i kyrkan, så möter jag ett enda stort leende. Våra blickar möts och hans säger: ‚ÄùJag kan inte sluta le‚Äù Glädjen över sitt personliga beslut att följa Jesus och dopet, går inte att ta miste på. Det liksom strålar, glädjen bubblar över inombords och går inte att hålla tillbaka, Arvid ler med hela sitt ansikte, ja med hela sin kropp. Ett leende som smittar av sig, en glädje som bottnar i ett personligt möte med Jesus.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se