Hälsa har sitt pris

Hälsa kan man aldrig få för mycket av. Överallt pratas det om hälsa, i tidningar och på tv, det skrivs böcker och det bloggas. Nya trender kommer och går. Men hälsa har ett pris.
Redan som liten lärde mig min pappa att det var viktigt att hälsa. Minns att när vi gick på stan och vi mötte någon som pappa kände så kunde han hälsa genom att lyfta på hatten eller kepsen. Ibland räckte det med att bara hålla kort i hattens brätte. Nu för tiden ser jag aldrig någon hälsa på det sättet.

Enligt äldre sed hälsar mannen genom att ta damen i hand, lyfta på sin hatt med vänster hand och hälsar sedan med höger hand. Hatten sätts på igen först när de som hälsat lämnat varandra. länk

Allt sedan jag var liten har jag hälsat på människor. Äldre, yngre, damer, herrar, barn, tanter, gubbar, mammor, pappor, änkor, landshövdingar, lantbrukare, kriminella, alkoholister, missbrukare, ingenjörer, slottsfogdar, byråkrater, elever, lärare, präster, pastorer… listan kan göras oändligt lång på alla de jag handhälsat på genom åren.

God Dag, hej, Guds frid eller tja, vad man sa när man hälsade var inte så viktigt under min uppväxt, det viktigaste var att man hälsade och såg den andre i ögonen. Jag har genom åren förstått hur stor betydelse dessa korta handslag har haft för enskilda personer. Ett kort handslag, en blick och ett litet leende.

Förra helgen gästade nästan 1000 personer församlingens tre julkonserter. Flertalet av dessa handhälsade jag på två gånger, när de kom och när de gick. Ett kort handslag, en blick, ett litet leende och ett ord. Hade det någon betydelse?
För mig hade det betydelse, även fast det endast var korta möten och jag tror att det hade betydelse för de jag hälsade på.

Hälsa har sitt pris. Det kostar bl.a. tid och bekvämlighet, men det är ett pris jag är villig att betala. För att hälsa på en annan person är inte enbart en kostnad, det är en investering som ger god avkastning. Det jag personligen fått tillbaka genom åren från de personer jag handhälsat på är långt mer än den kostnad jag haft. Att investera tid i en annan människa, även om det ibland endast handlar om bråkdelen av en sekund, är alltid en väl investerad tid.

Göran Olsson/Pastor