Har skolverket problem med Jesus?

Jag anade inte när jag skrev min insändare om skolavslutningar i kyrkan att den skulle få så positivt mottagande. Sjöng helt enkelt ut om skolverkets märkliga sätt att tolka den nya skollagen. Problemet är visst att eleverna tvingas påminnas om varför vi firar Jul och det kan visst vara farligt det. Religiös påverkan! Se upp det är Jul.

Så vad föreslår då skolverket? Sjung bara en psalm, ‚ÄùStilla natt‚Äù. Den psalmen kan tydligen enligt Skolverkets ideologiska analys mera upplevas som tradition än religion. Häpnadsväckande är bara förnamnet!

Så jag sjöng ut och så startade vi en namninsamling för att göra vår röst hörd. Till min förvåning kom folk från alla håll och kanter och skrev på. När jag förra lördagen stod utanför Pingstkyrkans secondhand och bjöd på Julsånger, glögg och pepparkakor tillsammans med några vänner ville 9 av 10 tillfrågade skriva på!

Jag börjar tro att vi kommer kunna förändra lagen eller tolkningen av den så att barn och ungdomar inte förvägras rätten att får del av det som är vår historia, berättelsen om Jesus och hans födelse. Namninsamlingen fortsätter och fortsätter gör också Julfirandet 2012. Skolverket får säga vad de vill, men det blir Jul med Jesus också detta år!

ulf.sundkvist@pingstkyrkankarlkrona.se

Lär gärna hela insändaren i BLT: