I offentlighetens ljus

Skapat: av Göran Olsson

Inför min födelsedag nyligen grävde jag djupt i fotoarkivet. Hittade några bilder från min uppväxt som jag inte sett förr. Trevliga minnen kom fram, händelser, resor och högtider etc. Jag är uppvuxen på den tiden då vi satte in foton i album eller visade dem via diaprojektor. De som fick se bilderna var familjen, släkten och vännerna.

Idag är det många föräldrar, mor- och farföräldrar och andra som publicerar bilder på sina barn och barnbarn på nätet. Många barn och unga idag lever sina liv i offentlighetens ljus via olika sociala medier och bloggar. Hur kommer dessa unga att reagera då det inser att deras uppväxt varit offentlig? De har inte valt det själva, utan någon annan har valt att publicera bilder på dem under hela deras uppväxt på internet.

Visst, många föräldrar är restriktiva med vilka bilder som läggs ut på deras barn, men minst lika många föräldrar verkar inte alls ha reflekterat över vilka bilder de lägger upp på deras barn på nätet.
En stolt pappa publicerade för en tid sedan upp en bild på sin son som fyllde sex år. Sonen var iklädd endast kalsonger. I detta fall frågade jag pappan om han skulle lägga ut en bild på sig själv iförd endast kalsonger när han fyllde år. Fick svaret att det inte var aktuellt.
Det jag funderar över är hur grabben kommer att uppleva det när han blir tonåring och inser att hans föräldrar lagt upp bilder på honom i sociala medier under hela hans uppväxt?

1998 kom en film som hette – The Truman Show. Filmen handlade om Truman Burbank, som var huvudperson i en dokusåpa som pågick dygnet runt och som visades i hela världen. Själv hade han ingen kännedom om sin roll och att hela hans uppväxt och liv var offentligt.

The Truman Show – gick till ytterligheten. Men när vi lägger ut en bild på nätet så finns den kvar där för alltid. Vem som helst kan ladda ner och kopiera bilden och sprida den vidare. Med lättklädda bilder, särskilt på barn, finns risken att de hamnar på oseriösa sajter. Internet är globalt och det innebär att alla internetanvändare i hela världen kan se det som publiceras, vi kan inte kontrollera vad de gör med våra bilder.

Jag skulle önska att fler föräldrar, mor- och farföräldrar och andra som lägger upp bilder på sina egna eller andras barn och barnbarn tänker igenom vilka bilder som de publicerar på nätet. Att de också samtalar med sina barn och ungdomar om att de valt att offentligöra bilder på deras uppväxt. Det kan bli många intressanta samtal. För just nu växer en hel generation upp som inte själva valt vilka bilder på dem som ska publiceras och bli tillgängliga i den global internetvärlden. Personligen är jag tacksam att inte min uppväxt i bild var offentlig.

/Göran Olsson, Pastor & Vice föreståndare