Innan jag dör

Skapat: av admin

I min mobil har jag en lista på saker jag vill göra innan jag dör. Vissa saker är större än andra men alla är saker som jag vill genomföra. Listan ¬†har fyllts på under 2 års tid ungefär och fylls fortfarande på.

Det kan verka väldigt deprimerande att jag som 19 åring tänker på döden men det blev på något sätt så påtagligt igår. Jag kollade på programmet ‚ÄùMot alla odds – ett år senare‚Äù. ‚ÄùMot alla odds‚Äù sändes i Svt för ungefär ett år sedan och handlade om 10 personer med olika funktionsnedsättningar som skulle ta sig igenom Afrika. En av deltagarna var Madde som var den mest positiva och glada människan jag sett i tv. Hon hade på något sätt förlorat sitt ena ben men det hindrade inte henne. Jag följde serien och blev inspirerad av Madde på många sätt. Ett tag efter resan i Afrika så fick hon ett hjärtstopp och dog, helt plötsligt ville inte hennes hjärta slå längre. Det spelar ingen roll hur ung, hälsosam, positiv eller glad man är. När hjärtat inte vill slå längre så finns det inget som kan ändra på det.

Jag blev så tagen av hennes död. Det jag visste om henne var bara det som jag sett genom tv:n men det kändes ändå som att jag kände henne. Döden väntar runt hörnet men jag hoppas att det går många år till innan jag går runt det hörnet.¬†Här är min lista som jag hoppas på att få genomföra innan mitt hjärta slutar att slå.

Kyssa någon vid 12-slaget.
Precis när jag skrev denna punkten så menade jag verkligen vid 12-slaget på nyårsafton men såhär i efterhand så menar jag liksom alla större högtider som man verkligen vill dela med någon annan. Och med någon annan så nöjer jag mig inte med mamma, syrran eller en kompis utan han med stort h.¬†

Sätta upp en gunga inomhus.¬†
Denna punkten skrev jag inte när jag var 5 år utan för ungefär ett år sen. När jag flyttar hemifrån så vill jag faktiskt ha en gunga inomhus. I mitt vardagsrum eller kanske i mitt kök.¬†

¬†Åka till New York.
Vem vill inte åka dit?? Staden som aldrig sover, staden där allt händer, staden där man kan köpa ett par Converse för 150 spänn! Detta är en punkt som jag bara inom någon månad ska genomföra. Den 6 maj landar jag i New York, check!

¬†Lära mig åka longboard.
Detta känns helt ärligt som den svåraste punkten. Jag är rädd för att det ska göra ont och jag kan knappt stå på en longboard. När jag var i Californien för 2 år sedan köpte jag en longboard, något som jag såhär i efterhand inte riktigt fattar eftersom att den var ganska dyr. Men just då kändes det som en bra idé och jag gav mig lycklig ut på gatan där vi bodde för att testa den. Men att glida ut på en longboard med långkjol är inte den bästa idén jag har haft. Jag stod på den ungefär 20 sek sedan trillade jag baklänges och krossade min skinka och skrapade upp handen, longboarden flög längs vägen och fastnade under en bil 50 meter bort. Sedan dess har longboarden varit en snygg inredningsdetalj.

Falla fritt.
Kan uppfattas på olika sätt men jag tror att jag menar att jag vill hoppa fallskärm. Jag vill inte hoppa bungy jump eller något annat sånt utan jag vill hoppa fallskärm och varför skriver jag då inte det som rubrik? Jo, för att falla fritt låter lite mer poetiskt.¬†

Gifta mig.
Sjukt viktig punkt!! Jag vill hitta den rätta och då när jag gjort det nöjer jag mig inte med sambo, särbo eller något i den stilen. Jag vill ha ett bröllop där vi säger ja och sätter ringen på fingret. En liten parentes, detta är något jag inte kan göra själv utan det krävs två. Så som sagt hitta den rätta är ju en bra början.¬†

Bli mamma.
Jag vill ha barn, någon som kallar mig för mamma. För mig handlar det inte främst om att föda barnet, jag kanske inte kommer kunna få barn men oavsett vet jag att det finns massor med barn där ute som faktiskt behöver en mamma och då är jag villig att ta den rollen.