Jag tänker på dig

Skapat: av admin

Ibland när vi vill visa vår omtanke och medkänsla säger vi: ”Jag tänker på dig” eller ”Mina tankar är hos dig”. Det är stort att någon ägnar just mig en tanke eller tar sig tid att tänka på mig och min situation mitt i allt annat.

Jag vet väl vilka tankar jag har för er säger Herren, nämligen fridens tankar och¬†inte ofärdens, till att ge er en framtid och ett hopp. Jer 29:11

Att Gud tänker på mig är större än stort. Tänk att Gud tänker tankar om och för mig. Vad tänker han? Jo, han tänker fridens tankar. Som vilken god förälder som helst vill han att det ska gå bra för sina barn. Han önskar att det ska gå bra för mig och att jag inte ska drabbas av olycka och svårigheter. Han till och med planerar för min framtid. Han vill vara med och ge mig en framtid, han vill ge mig ett hopp.

För någon vecka sedan var jag på ett serviceboende för äldre. Där mötte jag en kvinna som var 96 år som jag satte mig ner och samtalade med. Hon hade levt ett långt och innehållsrikt liv. Mänskligt sett hade hon inte mycket av framtiden kvar. Kan man ta till sig ett bibelord om att Gud planerar för vår framtid i den åldern?

I Bibel 2000 är¬†samma vers översatt så här: ”Jag vet väl vilka avsikter jag har¬†med er, säger Herren: välgång inte olycka. Jag ska ge er en framtid och ett hopp”.¬† Gud har en avsikt med mitt liv. Från början till slut. Han är inte begränsad av tid och rum. Hans tankar och avsikter sträcker sig utanför¬†denna tid ända in i evigheten. Så visst kan vi hoppas och tro på framtiden även när vi är gamla.

Så på frågan om kvinnan kunde ta till sig bibelordet om en framtid och ett hopp,¬†blir svaret tveklöst JA. Hon nickade och log när jag talade om Guds tankar/avsikter med våra liv, att Han vill ge oss en framtidstro och ett hopp.¬†Mitt liv har en avsikt inte bara när jag är ung och stark utan genom hela livet. Det finns inget som¬†väcker så mycket känslor av glädje och tacksamhet, som när vi sjunger sånger om himlen eller talar om¬†att Gud¬†vill ha gemenskap med oss. En gemenskap som inte tar slut utan är¬†evig.

Jag vet väl vilka tankar jag har för er, säger Herren…för att ge er en framtid och ett hopp.

Louise Sundkvist
Församlingsdiakon