Julinsamling 2020

Skapat: av Göran Olsson

Årets julinsamling går till församlingen i Izmail, Ukraina, som vi länge samarbetat med.

Församlingens verksamhet präglas av socialt arbete i dessa tider. Alla medlemmar har det svårt och då går de till församlingen. Församlingen är så integrerad med medlemmarnas hela liv att allt de gör berör församlingen och allt som rör församlingen rör medlemmen.

I staden Izmail är det många som är sjuka i covid-19, riktigt sjuka. Sedan ca en månad är staden i den röda zonen. Skolorna är bara öppna för barnen upp till 4:e klass, alla andra skolor och universitet är stängda. Kyrkan är öppen för gudstjänst en timme på söndagen och en timme på onsdagskvällen. Övrig tid är kyrkan stängd och alla försöker vara hemma för att be som familj och tillsammans med några vänner. Nyligen fick de strängare direktiv pga av ökat antal smittade av covid 19. Bara livsmedelsaffärer får vara öppna. Alla övriga affärer och restauranger måste vara stängda. Arbetslösheten ökar dramatiskt. Sjukhusen är överfulla och det är många som avlider. Ambulanser hörs hela tiden tjuta. Många nekas åka med om de ändå är så sjuka att respiratorvård behövs, eftersom detta inte är möjligt i Izmail utan i begränsad form. Behovet av hjälp är stort samhället och många söker sig till kyrkan för att få hjälp.

På flera sätt försöker församlingen hjälpa:

1. De vill dela ut mat till de i nöd vid jul. Pengar behövs för att köpa mjöl och vegetabilisk olja.

2. Församlingen ordnar soppluncher.

3. Vid jul planerar de göra 350 julklappar till barnen i församlingen men också till barn från icke-troende familjer.

4. De vill även hjälpa en familj i kyrkan där barnen nu blivit föräldralösa.

Nu har du genom din julgåva möjlighet att stötta församlingen i Izmail, så de kan hjälpa de mest utsatta.

TACK FÖR DIN GÅVA
Bankgiro: 982-2032 eller Swish: 123 060 99 17.
Märk din gåva med ”Jul i Izmail”