Julkonsert igen

Var på ett äldreboende häromdagen. Frågade då om tiden går snabbare med åren och möttes av ett rungande: Ja! Blev lite orolig då faktiskt. För det tycker jag med. Jag måste blivit gammal. Släpper det tror jag.

Tycker i alla fall at det är konstigt att det är dags för Julkonsert igen. Det är som om det var igår, fast det är ett helt år sedan.

Tid är verkligen ett märkligt begrepp. I årets adventkalender färdas vi med blixtens fart mellan stenåldern och vår tid. Familjen Hedenhös och den lilla Stella ger oss en riktigt trevlig berättelse. Allt egentligen i spänningsfälten mellan framtiden och ”baktiden”, vår historia heter det visst.

Tänker att så är det också med Jesus. När det heter att han ”är igår, idag och i evighet” är det egentligen en ganska häftig tanke. En Gud som famnar hela historien, som kan¬†följa med oss tillbaka i vår berättelse, till våra sorger, svek och misstag. Inte för att göra oss illa utan för att försona oss. Och som när det är gjort kan vara med oss idag och i hela evigheten. Jo, nog är det häftigt nog!

En del av dessa tankar inspirerande förmodligen Nelson Mandela när han inte vill hämnas utan försonas. Sanningskommissionens syfte var inte bara att röra upp gamla överträdelser och övergrepp utan just försonas. Också det är ganska häftigt, tycker jag.

Och. Ses¬† vi på någon av konserterna måste du säga att jag ser ovanligt ung och fräsch ut för min ålder 😉

Tack!

ulf.Sundkvist@pingstkyrkankarlskrona.se