Kärleken dömer inte

Skapat: av admin
Tagged With: , , ,

Var barmhärtiga, så som er fader är barmhärtig.
Döm inte, så skall ni inte bli dömda. Förklara ingen skyldig, så skall ni inte dömas skyldiga. Frikänn, så skall ni bli frikända. Ge, så skall ni få. Ett gott mått, packat, skakat och rågat skall ni få i er mantel. Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er.
Varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget? Hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta¬† bort flisan ur din broders.
Luk 6:36 – 42

Kärleken dömer inte.
Ibland blir vi så upptagna med andras brister, men ”med det mått som ni mäter skall det mätas upp åt er.‚Äù

Bo Giertz Biskop och författare (1905-1998):
‚ÄùVisst kan min broder ha en flisa i ögat och visst vore det bra om jag kunde hjälpa honom att ta ut den. Men först måste jag se bjälken i mitt eget. Bilden av bjälken har något groteskt över sig. Inte kan man ha en bjälke i ögat? Men just det groteska säger något väsentligt. Vår skuld inför Gud är som en bjälke.‚Äù

I mötet med Jesus blir den bjälken så tydlig. Vem skulle kunna ta bort bjälken om inte han? På korset tog han vår bjälke/skuld på sig. Ingen kan slå sig för bröstet och säga att jag förtjänar det, det är bara nåd. Den som är medveten om det, ända in i¬† hjärtats innersta, kan också hjälpa sin broder med flisan som han har i ögat.

Louise Sundkvist
louise.sundkvist@pingstkyrkankarlskrona.se