Kund eller medlem?

Det är fredagkväll. Skavland intervjuar Svennis och jag läser en motion till Riksdagen av Håkan Juholt. Du vet, han den där S-ledaren som åkte ut med huvudet före innan det gått ett enda år. Tänkte väl inte att han skulle skriva något som faktisk kan appliceras på vår församling. Men hans motion ‚ÄùMedborgare Vs Kund‚Äù, berörde (Motion 2013/14:K285).

Han menar, inte s嬆förvånande, att det offentliga Sveriges marknadsanpassning inte är så bra. Han är så less på ordet kund där att han mer eller mindre vill ta bort det.

Om man bortser från den politiska aspekten tycker jag Juholt är något på spåren när han skriver att ‚Äùdet finns en existentiell skillnad mellan att vara medborgare i ett samhälle, eller kund på en marknad‚Äù. Kunden har ju bara en skyldighet. Betala! Som medborgare ingår vi i ‚Äùett större socialt sammanhang där vi har både rättigheter och skyldigheter gentemot varandra.‚Äù

Markandstänkandet är vekligen inte 100-procentigt. Vad händer när ingen kan tjäna pengar på att vårda min goa gamla pappa eller det ensamkommande flyktingbarnet?

I vården och omsorgen måste andra värden gälla. Medmänsklighet måste gå före vinstintresset. Medmänsklighet är en mycket ädlare drivkraft än mammon. Jesus har rätt. Vi måste välja. Gud eller mammon?

Sorgligt nog har marknadstänkandet också smugit sig in i kyrkans värd. Kund eller medlem? Kunden vill att pastorn ‚Äùlevererar‚Äù, att satsningen ger ‚Äùpayoff‚Äù, att kyrkan anpassar sig till den privata teologin och kunden har alltid rätt. Eller? Sakta men säkert tvingas kyrkan marknadsanpassa sig och steg för steg förloras evangeliets essens.

En medlem däremot, är en del av kroppen. En medlem frågar inte om hon tjänar på att vara med. Istället frågar hon, precis som varje del av kroppen; på vilket sätt kan jag bidra? Och när sjukdomen kommer, springer alla andra delar dit för att hjälpa utan tanke på vinst. Jag håller med Juholt. Kund eller medborgare? Det är en existentiell fråga.

Jag önskar inte heller mer marknadsanpassning av kyrkan. Jag önskar en kyrka med medlemmar som vill vara med, som älskar gemenskapen och upptäckt den kärlek som besegrat egoismen, kärleken från Gud.

ulf.sundkist@pingstkyrkankarlskrona.se