Med besk eftersmak

Tagged With:

Jag var i Hoglands park för att fotografera under 1 maj firandet. Solen sken, mycket folk var samlade för att lyssna till årets talare som var Heléne Fritzon. Hon sitter i socialdemokraternas verkställande utskott och oppositionsråd i Kristianstad kommun.

Lyssnade lite förstrött medan jag gick omkring och fotade. Men så hajade jag till, hon börjar prata om ett tvåårigt barn, sonen till f.d. försvarsministern Sten Tolgfors och använder detta barn som slagträ i sitt tal. Hon häcklar Sten Tolgfors och konstaterade att denne måste ha en verkligt försigkommen tvåårig son som redan behärskar alla knapparna på fjärrkontrollen. Applåderna ekar över Hoglands Park. Själv vandrar jag hemåt med en besk eftersmak.

På nyheterna hör jag andra 1 maj tal och de kör på samma spår, att häckla och smutskasta den sittande regeringen. Nu är socialdemokraterna inte alls ensamma om att smutskasta andra partier, det verkar vara den jargong man använder inom politiken, oavsett vilken partitillhörighet man har. Istället för att tala om hur bra man är som parti, säger man istället hur dåliga det andra partiet är, istället för att komma med lösningar på problem, pekar de på vem som orsakat problemen. Politikernas sätt att tala om varandra ger mig en besk eftersmak.

Visst misslyckas vi allihop någon gång, så även Sten Tolgfors och andra politiker. Frågan är till vilken nytta det är att fokusera på alla misslyckanden. Jesus själv blev anklagad för att han umgicks med de som hade misslyckats.

Matteus 9:11‚Äì13 Fariséerna som såg det sade till lärjungarna: ‚ÄùHur kan er mästare äta tillsammans med tullindrivare och syndare?‚Äù Han hörde det och sade: ‚ÄùDet är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.‚Äù

Ett sådant budskap hade jag hellre hört i Hoglands park istället för att smutskasta en misslyckad politiker och hans tvåårige son.
Ett budskap om förlåtelse och upprättelse, ett budskap om tröst och helande, ett budskap om att det finns hopp även för den som misslyckats. Jesus sträckte ut sin hand till den som fallit och misslyckats. Jag är tacksam för att få ha Jesus vid min sida varje dag. Och avslutar med orden från Ingmar Johanssons gamla sång ‚ÄùAlltid på väg‚Äù:

Så vad jag än gör vad jag än tar mig för, ska jag aldrig släppa taget, om denna osynliga hand som Herren sträckt mig.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se